de druk van een gas moet je je voorstellen als het "botsen" van de moleculen in bijv. een ballon. hoe meer deeltjes, hoe meer botsingen, hoe hoger de druk. hoe hoger de temperatuur, hoe "harder"de botsingen zijn, hoe hoger de druk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het gas heeft door de moleculaire structuur de afstotende werking van de elektronenschillen, deze hebben dezelfde lading en de beweging is door de warmte te hevig om de aantrekkingskracht te overwinnen.
Dat betekent dat de gasmoleculen zo ver mogelijk van elkaar af willen gaan staan.
Omdat ze een stabiele ëdelgasconfiguratie hebben bereikt
zijn ze als geheel neutraal maar de kern binnenin is zeer veel kleiner dan de atomen waar het molecule uit bestaat.
Dus willen de buitenste elektronenschillen graag zo veel mogelijk afstand houden van de anderen.
Dat is ook een reden waarom de edelgassen zo slecht vloeibaar te maken zijn, ze kunnen als stabiele atomen via de kernkracht geen vat op elkaar krijgen en zien elkaar dus als negatief geladen bolletjes en zoeken de grootsts mogelijke afstand. Als geheel echter heeft ook een edelgas
geen lading.