Als de 1 dagsvlieg dan vooral bezig is met overleven en voortplanten, wat is het nut dan van die beestjes?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K
Kimath
13 jaar geleden
In principe doet elk levend wezen dit, ook mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat moet ie dan doen?
elke avond voor de tv zitten?
semi verplicht op wintersport omdat de buren ook gaan?
een nieuw jurkje bij de c&a kopen in de uitverkoop?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een eendagsvlieg eet niet eens, dat kan het niet dus het dient sowieso niet om te blijven leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar komt toch die eeuwige drang van alles een nut geven vandaan? Het leven is. Gewoon omdat het kan.
rose
13 jaar geleden
Precies, SNE! Onlangs was er ook zo'n vraag waarin impliciet van de teleologische gedachte uit werd gegaan dat elk diertje zijn nut zou moeten hebben. Maar het diertje is op z'n minst zichzelf (zijn zijn) tot nut, zou je kunnen stellen. En dat zou dan "voldoende genoeg" zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, het is een achterhaald (van oorsprong religieus) idee dat alles maar 'nut' moet hebben. De natuur heeft geen masterplan. Er is geen doel. Levensvormen ontwikkelen zich niet om andere levensvormen tot nut te zijn, levensvormen ontwikkelen zich omdat ze kunnen overleven als soort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteindelijk is er geen nut, alleen het zijn.
Mooi gezegd trouwens, SuzyQ!
rose
13 jaar geleden
Of er uiteindelijk geen nut IS, is een geheel andere vraag, Bas, dan de vraag of iets nut MOET HEBBEN, en voorzeker nog niet overtuigend en afdoende beantwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nut is een door mensen bedacht begrip. De zon heeft nut voor de aarde, omdat er een mens is die dat vindt.
Heeft de aarde nut voor een waarnemer buiten de aarde? Ik probeer hier essentie van nut te belichten. Best belangrijk als je er een stelling op bouwt, vind je niet?
rose
13 jaar geleden
De essentie van nut? Die vind ik niet in je betoog. Je poneert gewoonweg dat er geen nut is, zonder enige onderbouwing (of relevantie voor de discussie, overigens). Maar iets anders. Voor de dinosauriërs had de zon wellicht toch nut, ook al was er nog geen mens om dat te bedenken. Denk je niet?

Het beste antwoord

Een kort leven, maar tot welzijn van velen
De hele gang van zaken is niet alleen voor het nageslacht van belang, ook andere organismen pikken een graantje mee. De zwermende dieren vormen een welkome prooi voor libellen, zwaluwen en vleermuizen, de massaal stervende dieren zijn een lekkernij voor de vissen. Van het feit dat vissen eendagsvliegen erg lekker vinden, wordt in de hengelsport dankbaar gebruik gemaakt. Vele kunstvliegen zijn uiterlijk op deze diertjes gebaseerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Voedsel?
het eet niet maar kan wel gegeten worden of door de grond weer opgenomen worden.
Een ander nut kan ik me er eerlijk gezegd ook niet voor bedenken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord is voor jou waarschijnlijk heel teleurstellend, maar voor filosofen en theologen een bron van zowel inspiratie als ergenis. Je zou namelijk ook de vraag kunnen stellen: Als de mens maar 76 jaar oud wordt, wat is dan zijn nut als hij vooral bezig is met overleven en voortplanten? Het antwoord luidt: zijn nut is zijn bijdrage, in welke vorm danook, aan de overleving en voortplanting van de anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat voor een mens een dag is, met het gevoel van 'slechts' een dag daaraan gekoppeld, is waarschijnlijk voor die vlieg een heel leven. Die vlieg beleefd op een dag een 'heel leven' . Tijdsbesef is zeer relatief. Gebeurtenissen daarentegen tellen, die worden beleefd. Aan het begin van de dag zal die vlieg zeer actief zijn, en aan het eind heel traag en moe, en een heel leven achter zich hebben. Precies als de mens aan het begin van zijn leven en aan het eind van zijn leven. Het nut zit in de beleving!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het dier zelf leeft een veel langer leven dan 1 dag. Hij leeft een jaar als larve, soms zelfs 2. Als hij gaat vliegen heeft hij pas zijn eindfase bereikt en dan plant hij zich voort, dat eenmaal gedaan zit zijn natuurlijke taak erop, elk organisme op deze planeet heeft eenzelfde doel, voortplanting in welke vorm dan ook. Dat doet hij dus pas na 1 jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het in stand houden van de soort,is bij de EDV het belangrijkste van zijn bestaan, net als bij de mens en alle andere levende wezens.
Alleen mogen wij er wat langer over doen en beleven (als het goed is) er ook meer plezier aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eendagsvliegen zijn een belangrijke voedselbron voor vissen en zelf zijn ze belangrijk omdat ze plantaardig materiaal en halfvergaan plantaardig materiaal weer in het voedselweb krijgen, waardoor ook de mineralen weer beschikbaar komen voor verdere groei. De nimfen (onder water levende vleugelloze stadia) van eendagsvliegen, vlokreeften en kokerjuffers vormen samen met nog wat andere diertjes een belangrijke schakel in de voedselketen in allerlei wateren. Om weer eens van water te verwisselen of wat verder stroomop te komen is het handig dat er ook een vliegend stadium is. De enige functie van dit stadium is het recombineren van het genetische materiaal en het verspreiden van zoveel mogelijk eieren op geschikte plaatsen. De eendagsvliegen zijn bijzonder onhandige en trage vliegers en vormen een zeer gemakkelijke prooi. Doordat ze er echter voor kiezen om op enkele dagen massaal te verschijnen en in een zeer korte tijd te reproduceren hebben de vogels, vissen etc. niet de tijd of het vermogen om ze allemaal te verorberen en blijven er voldoende over die voor nageslacht kunnen zorgen.
In de ecologische voedselwebben is het nimfstadium het belangrijkst, maar ook het uitkomen van de haften is een spectaculair gebeuren en is ook voor hengelsporters zeer interessant omdat de vissen alles zullen pakken dat voldoende op een eendagsvlieg lijkt (Meivlieg) . Tegenwoordig is ook het schoraas (grote zeer lichtgekleurde haften) weer terug in de grote rivieren en dat is ook een massaal gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Genen houden van eendagsvliegen omdat dat handige beestjes zijn voor genen om zich te vermeerderen.
Andere genen hebben weer mensen uitgezocht om zich te vermeerderen; ook handig.