Waarom wordt een zwarte broek waar je bleekmiddel op knoeit oranje, en niet wit?

Is de kleur die na het bleken overblijft de echte kleur van de stof, of het reactieproduct van bleek en kleurstof?

Witte handoeken met bleek worden namelijk zwart, en bruine en groene worden geel :S

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.8K
Rieneke1
14 jaar geleden
goeie vraag!
een groene broek van mij werd na bleken geel?

Het beste antwoord

Allemaal chemische reacties van het chloor en de kleurstoffen in het textiel.
Witte handdoeken worden niet zwart, maar geel als je er bleekmiddel op gooit. Het chloor oxideert daar de optische witmakers die er bij vorige wasbeurten in zijn gekomen.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch benieuwd waarom mijn witte handdoek zwart wordt en niet geel, maar wel een goed antwoord.