Zou je, in theorie, een biefstuk gaar kunnen slaan?

Gezien het feit dat als je slaat er energie vrijkomt in de vorm van warmte, zou je als je hard en vaak genoeg slaat op een biefstuk het gaar kunnen krijgen? Of is de warmte te snel weg?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Er zal meer kinetische energie worden omgezet in vervorming van het vlees dan in het 'garen' (warmte productie). Je biefstuk is zo dun als papier tegen de tijd dat je iets klaargespeeld hebt, aangenomen dat het zou werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, tenzij er randvoorwaarden geschept worden die onmogelijk zijn.
De onmogelijke randvoorwaarden zijn:
De cellenwanden van de cellen waar het vlees uit bestaat moeten heeeeeel sterk zijn (onmogelijk in realiteit)
Verder moeten de cellen zeer sterk aan elkaar gehecht zijn (onrealistisch sterk)
Verder moet jij bovenmenselijk veel kracht hebben en onverwoestbare handen, aangenomen dat je met je blote handen slaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Garen is het zolang verhitten van een gerecht totdat het gaar is. Voedsel kan gaar gemaakt worden door koken, bakken, braden, wokken, frituren en stoven.
Vlees of vis kan rauw gegeten worden, maar dit voedsel, als het niet voldoende verhit wordt, kan ziektes of aandoeningen veroorzaken. Het tot gaar bereiden ervan is dan (preventief) gezonder, én het verandert de smaak en textuur voor aangenamere consumptie.
Ieder voedsel verlangt zijn eigen methode, temperatuur en tijd van verwarmen om het gaar te maken.
Sommige groentes kunnen echter rauw gegeten worden.

Als je vlees plet door er op te slaan, zal de meeste energie omgezet worden in het vervormen van het vlees, terwijl de temperatuurverhoging daarbij miniem zal zijn.
Er is dus geen sprake van gaar maken in de juiste zin van de betekenis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij koken of bakken vlees en groenten om de celwanden kapot te maken opdat we het gemakkelijker kunnen verteren (en voor de smaak natuurlijk).
En met slaan lukt het eerste uitstekend; nomaden legden op plaatsen met weinig brandhout het vlees dan ook onder het zadel van het paard om het mals te krijgen.
Met slaan krijg je er alleen niet een lekker korstje op.