Is het mogelijk om geluid visueel waar te nemen?

En dan bedoel op een dergelijke manier me het menselijke oog, niet al kijkend op het schermpje waar je geluidsgolven ziet.

Nee ik bedoel netzoiets als infrarood straling te kunnen zien. Een bepaalde stofspuiten zodat je lichtbundels ziet. Is er een mogelijkheid om geluid te zien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Ja, en de studie ernaar heet cymatics. Dr. Hans Jenny is de pioneer van deze materie.
Met zowel vloeistoffen als vaste stoffen (poeders) kunnen op een trllende plaat waarop een breedbandspeaker gemonteerd zit geometrische patronen worden weergegeven.
Verschillende samengestelde geluiden geven steeds een specifiek patroon.
Een opstelling is redelijk eenvoudig zelf te maken.

http://www.youtube.com/watch?v=fCXZF3NiPIk&feature=player_detailpage

Toegevoegd na 6 uur:
Dit zijn 2 verschillende video's. Bij de video van de duitse onderzoeker Alexander Lauterwasser (toepasselijke naam, niet?) wordt enkel een druppel water gebruikt en toont hij het verband aan tussen geluid en geometrie. Erg interessant om te zien!!

In de video van Hans Jenny hieronder wordt o.a. gebruik gemaakt van zand en Lycopodium (Wolfsklauw) poeder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom nou weer de WOLFSklauw? :OP maar goed, toch een plusje erbij ik ben de beroerdste niet haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'K weet ook nie waarom die man dat juist gebruikte.... kan geen toeval zijn!!!! hahaha..... AAAAAAAAHUUUUuuuuw!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha!!! ik vraag me ineens af of het wolvengehuil ook op deze manier zichtbaar is gemaakt :OP
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het gezicht van Bor verscheen steeds. ;]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Awesome! dat filmpje is best wel psychedelic :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal door dat lekker stoffige "60-er jaren" sfeertje... :)

Andere antwoorden (8)

Nee dit is volgens mij niet mogelijk. Geluid is niets meer dan bewegende lucht. Lucht zelf is niet zichtbaar dus de beweging ervan ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lucht zelf misschien niet, maar deeltjes in die lucht wel. Heb je wel eens een boom heen en weer zien gaan? Dat komt door bewegende lucht.
Als je een schoteltje water op je subwoofer zet kun je het zien trillen. Je kunt ook gewoon naar de conus van de speaker kijken (als die zichtbaar is), dan kijk je in feite naar datgene dat de lucht in trilling brengt zodat jij het kunt horen. (Vooral bij diepe bassen zie je dat goed omdat de frequentie van diepe bassen zeer laag is, dan zie je het gewoon voor je ogen heen en weer bekijken. Soms kun je bij een concert een grote basspeaker zien, dan zie je het pas echt goed.

Als je rookt moet je maar eens proberen je rook te laten kringelen voor een stevige basspeaker, dan zie je de rook erop reageren.

Als je je kin op je subwoofer drukt gaat je zicht golven door de trillingen, zo zou je het ook nog kunnen uitleggen.

Maar echt de geluidsgolven opvangen met je ogen alsof het licht is gaat niet lukken: zichtbaar licht heeft een enorm hoge frequentie en je ogen zien daar maar een heel klein bereik in (alles tussen infrarood en ultraviolet). Als je de frequentie van licht zou vertragen tot frequenties van geluid zou het sowieso hééééél erg infrarood worden en kun je het toch al niet meer zien, plus licht is gewoon heel iets anders. Geluid is niets meer dan kleine of grote veranderingen in luchtdruk (kijk naar onweer!) en daarvoor heb je lucht of iets anders met molekuultjes die kunnen bewegen nodig (zodat er iets op je trommelvlies kan trommelen!). Licht is elektromagnetische straling en kan zich bijvoorbeeld ook doorheen een vacuum voortplanten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord, + Mensen kunnen overigens wel naar de conus kijken, maar beter niet in de basreflex poort kijken.
Een flinke bass op je oog kan hard aankomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank. Ik heb zojuist maar eens voor de lol geprobeerd mijn Ibanez bass op mijn oog te balanceren. Dat kwam hard aan inderdaad! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmmz, iemand heeft + gezegd maar - gedrukt! :)
Ja dat is wel mogelijk. Het meest simpele manier is met een opgeblazen ballon. Je ziet/voelt de trillingen van de muziek golven. Op deze manier kunnen doven mensen ook naar muziek 'luisteren'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In water, of door fijn zand op een geluidsbox te strooien. Voor het overig. Helaas niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Signalen worden via onze oren met zenuwen naar de juiste hersengebieden doorgeseind. Hetzelfde gebeurd met signalen van onze ogen. Dat we de signalen van onze ogen en oren interpreteren zoals we dat doen heeft te maken met onze hersenbouw. Ik zou niet weten waarom het in theorie niet mogelijk is om die zenuwverbindingen te verleggen, zodat signalen uit onze oren omgezet worden in een visueel beeld. Dat kunnen onze wetenschappers (nog) niet, maar wie weet in de toekomst als de techniek blijft verbeteren?

Ik heb zelf eens tijdens een paddo-trip (hallucinerende paddenstoelen) ervaren dat ik muziek die ik op de pc afspeelde als een soort vibrerende gekleurde vliesjes uit het beeldscherm zag komen, trillend op de maat van de muziek. Een vriend van me heeft tijdens een lsc-trip ervaren dat als iemand sprak hij zich nauwelijks bewust was van het stemgeluid, daarentegen zag hij de woorden als tekst aan zich voorbij rollen.

En wellicht zijn er zeer zeldzame hersenaandoeningen die zoiets kunnen bewerkstelligen?
Dus ja, dat kan. Hallucinerende drugs of wachten op technische verbeteringen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is mogelijk, weet ik uit ervaring.

Onder invloed van een bijzonder sterke afgaan (hasj) zog ik ooit een van blues de tonen door de kamer zweven.

Dat zal te maken hebben met het verkeerd interpreteren van binnenkomende informatie door de hersenen onder invloed van bepaalde stoffen.
rose
13 jaar geleden
Ja, dat kan.
De leukste demo was bij de BIg Bang theorie (veronica 20:00 door de week).
Het werkt zo: een waterdichte woofer (desnoords ingepakt in huishoudfolie vul je voor een deel met een oplossing van maizena in water, waardoor je een niet Newtoniaanse vloeistof krijgt.
Dat houdt in dit geval in dat de vloeistof zich ook als niet-vloeistof kan gedragen.
Dit lobbige water maakt dan onder invloed van de lage tonen allerhande , zich oprichtende vormen wat haast toverij lijkt.
Bij bepaalde tonen /mengsels van tonen zijn deze vormen enige tijd stabiel.
Je hebt dan muziek letterlijk een 3D figuur laten maken.
Dek je speaker wel goed af en neem een woofer met een lange slag en een rubberen rand.
Misschien kun je deze beelden opsporen of zoeken onder non newtonian liquid/ sound effect oid. via you tube.
Omdat ik meer dan 30 jaar bezig geweest ben muziek zichtbaar te maken (oa met laser) vond ik bovenstaande methoden een van de leukste die bovendien eenvoudig te verwezenlijken is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zich wel, maar we onderschatten denk ik hoeveel informatie er in geluid zit. Voor geluid moeten de hersenen faseverschillen waar kunnen nemen (zeer kleine tijdsverschillen tussen geluiden die in het rechter en linkeroor terecht komen en ook het kleine tijdsverschil tussen het directe geluid en de galm. De frequenties van het geluid gaan over drie grootteordes (20 tot 20 000 Hertz). Voor de ogen zijn slechts drie vrij dicht bij elkaar liggende frequenties van belang.) Om kort te gaan, de visuele cortex (het hersengedeelte dat de informatie van de ogen interpreteert) is hoogstwaarschijnlijk niet toegerust om informatie van het oor te verwerken en ik denk dat er ook geen andere hersengedeeltes te vinden zijn die deze taak zouden kunnen vervullen.