Is het mogelijk de maximale bereiksafstand van geluid te berekenen?

Uitgaande van geen obstakels, geen wind en een gemiddeld mensen volume in decibel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja, dat is zeker mogelijk. Zie bron 1 voor het rekenenwerk:

-=-=-=-
At distances, R, that are large compared to the size of the source, sound intensity diminishes according to the inverse square law.

I = Io/R^2
This is relatively simple to reliably calculate, provided the source is small and outdoors where no echoes occur. (But indoor calculations in a reverberant field are rather more complex. )

If the noise source is outdoors and its dimensions are small compared with the distance to the monitoring position (ideally a point source), then as the sound energy is radiated it will spread over an area which is proportional to the square of the distance. This is an 'inverse square law' where the sound level will decline by 6dB for each doubling of distance.
-=-=-=-

Dit zegt niet helemaal genoeg maar bron 1 geeft echt meer dan voldoende informatie.

Ik heb alleen werkelijk geen flauw idee hoe veel kracht een mens produceert bij normaal spraakvolume. Ook moet je natuurlijk weten wat je bedoelt met "bereiksafstand". De maximale afstand tot waar de golven zich kunnen voortplanten wordt bepaald door de eigenschappen van het medium (lucht of water bijvoorbeeld), maar je hebt natuurlijk ook nog een minimale waarnemingsgrens, en al kan die bij mensen nog verrassend laag zijn, die is natuurlijk altijd aanwezig en het geluid zal zich dus altijd net even wat verder voortplanten dan het punt waar je het als mens nog kunt horen. Ook daarvoor moet je dan nog even flink googlen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een decibel kunnen mensen met een zeer goed gehoor een toon van 1000 Hz. waarnemen.
Volgens de wet van de kwadraten neemt de geluiddruk af.
Het startvolume bepaalt dan dus de afstand.

Dat is het theoretische verhaal.
Nu het praktische:
Nergens is de geluidsdruk 0 dB.
Overal zijn obstakels, zo neemt ook de ondergrond deel aan verstoring van geluid.
De enorme dreunen van de Krakatau die eind 19e eeuw afging, was op duizenden km goed hoorbaar enechde enige malen(!!) over de HELE aardbol.

Dit gesteld hebbende is (haast)alles theoretisch te berekenen maar kan de berekening zelf soms ver afstaan van de realiteit, teveel factoren die niet berekenbaar zijn verstoren dan de theorie.
Alleen recht omhoog is de afstand duidelijker te berekenen, daar waar de atmosfeer stopt , stopt ook het geluid, omdat dit een fysieke geleider (als lucht) nodig heeft.