Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Een zweefvliegtuig is een vliegtuig zonder motor en kan alleen mbv een sleepkabel omhoog worden getrokken. tot een minimale hoogte van 250 meter.
Een zweefvliegtuig kan zonder thermiek niet in de lucht blijven.
De normale snelheid van een zweefvliegtuig ligt rond de 90 km/u. Tijdens duikvluchten worden snelheden van 300 km/u mogelijk.
Als er geen thermiek is daalt een zweefvliegtuig 0,5 - 1 m/sec.

Daar een zweeftoestel stijgende lucht (thermiek) nodig heeft om omhoog te komen en daar hier geen sprake van is bij harde winde, die meestal ook nog schuin naar beneden is gericht, kan zo'n vliegtuig bij voldoende harde wind niet uit zich zelf opstijgen, maar wordt op een gegeven moment gewoon weggeblazen.
Maar dat was niet de bedoeling geloof ik.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Waarschijnlijk als je de wind geleidelijk aan laat opkomen, dat simuleert de wind bij het opstijgen. Dit zou dan moeten werken bij elk vliegtuig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee want dan zou de wind van onder moeten komen om hem op hoogte te brengen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vliegtuig, dus ook zweefvliegtuig, stijgt op als er met voldoende snelheid van voor naar achter wind langs stroomt (over de vleugels). De "lift" zoals dat heet komt van het vleugel profiel.
Cryofiel
14 jaar geleden
Maar een zweefvliegtuig heeft geen lift. Althans, nooit een lift die groter is dan het eigen gewicht van het vliegtuig. Daardoor kan een zweefvliegtuig nooit zelfstandig opstijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cryo Dit is één van de weinige keren dat je het mis hebt. Als de snelheid maar groot genoeg (vliegtuig of lucht) kan de lift zeker groter zijn dan het gewicht van het vliegtuig. L = 1/2 * C_l * S * Rho * V^2 Bijvoorbeeld na een duikvlucht is de snelheid van het vliegtuig groter en zal het daarna weer wat van zijn hoogte kunnen terugwinnen. (Lift > mg)
Cryofiel
14 jaar geleden
De lift kan alleen tijdelijk groter zijn dan het gewicht van het vliegtuig. In jouw voorbeeld zet je bewegingsenergie om in hoogte-energie. Dan moet je echter een snelheid hebben die hoger is dan de stationaire snelheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cryo
Een zwever heeft wel degelijk lift.
Meestal is deze lift ietsje lager dan het totaal gewicht. Echter, zie ook mijn antwoord, als je energie via een kabel toevoegt is die lift tijdelijk hoger dan het eigen gewicht. Maar daarnaast is er nog een kracht die lift beïnvloed. Dat is de thermiek, opstijgende lucht door bv warme ondergrond. Deze componenten samen kunnen een zwever dus wel laten stijgen. De energie wordt dan geleverd door de stijgende luchtmassa's en derhalve door de zon die de lucht opgewarmd heeft (normaal gesproken tenminste...ik ga niet uit van een zwever die boven hete lava gaat zweven)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, in een quasi-horizontale vlucht, zal een zweefvliegtuig altijd dalen (L < mg). Tenzij er sprake is van stijgende lucht natuurlijk (Thermiek). Terugkomend op de vraag, Reinier geeft volgens mij het juiste antwoord. Zolang je het vliegtuig vasthoud met een kabel en als het hard genoeg waait, zou die kunnen opstijgen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Met kabel kun je inderdaad opstijgen. Zonder kabel stijg je een tikje op; daarna zet de daling in, bepaald door de glijhoek. Wellicht heb je een iets gunstigere glijhoek vanwege het grondeffect, maar je zult dalen. Ik weet niet of een kabel binnen de beperkingen valt die de vraagsteller in gedachten had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder kabel, met die windsnelheid ben ik bang dat het vliegtuig omhoog en achteruit wordt geblazen (om vervolgens te crashen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cryo
Zonder kabel vrees ik dat het toestel achterover flipt , wel druk opwaarts onder de vleugel, wat neerwaartse druk bij de staart. Zo gauw de voorkant omhoog komt slaat de wind vol onder de vleugel en slaat het toestel achterover omdat de achterkant nog "grip" heeft op de grond. ps Ik heb wat modelvliegtuigen (rc bestuurd) thuis staan.
Cryofiel
14 jaar geleden
Da's wat ook mijn gevoel zegt dat er zal gebeuren. In het allerbeste geval komt het hele vliegtuig omhoog, en zal het daarna "achteruitvliegend" terugklappen op de grond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onterechte minpunten. Een zweefvliegtuig kan alleen stijgen door opstijgende wind (thermiek) en daar is geen sprake van bij een harde wind.
Normaal wordt een zwever omhoog gesleept met een lier/kabel.

Als de wind minstens de snelheid heeft die die lier haalt bij het optrekken zou je technisch gesproken inderdaad een kabel kunnen vastzetten in de grond aan het ene eind en aan het andere eind de zwever als een soort van "bemande vlieger" laten opstijgen. Denk er wel aan dat we dan inmiddels over windkracht 10 tot 11 praten,

Echter, dit zou levensgevaarlijk zijn omdat een dergelijk harde wind zelden constant blaast en tevens is het weer dan ook niet geschikt om gewoon te vliegen met een zwever. Die zou niet of nauwelijks vooruit kunnen komen tov de grond tegen de wind in en daardoor geen normale landing kunnen uitvoeren, nog los van de vlagen bij zware tot zeer zware storm. Met de wind mee landen betekent dat de zwever niet zou kunnen stoppen als ie aan de grond is en bovendien een veel te hoge landingssnelheid tov de grond.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je moet puur de krachten die op het vliegtuig werken bekijken: zwaartekracht en wrijving van de wind die door de stand van de vleugels opgesplitst wordt in een opwaartse en naar achter duwende kracht.
Bij een vliegend zweefvliegtuig wordt die naar achter drukkende kracht gecompenseerd door de voorwaartse snelheid die het vliegtuig al heeft (impuls). Om een zweefvliegtuig vanuit stilstand te laten opstijgen zul je hem tegen moeten houden met bijvoorbeeld een kabel zodat het niet naar achteren weggeblazen wordt. Bij een normale start trekt deze kabel het vliegtuig voorwaarts en door die naar achteren drukkende kracht heen waardoor de opwaartse kracht zijn werk kan doen.
Dit kun je ook bewerkstelligen zonder het vliegtuig voorwaarts te trekken, de kracht van de wind op de vleugels is hetzelfde, het maakt niet uit of het vliegtuig beweegt of de wind, het gaat om de snelheid ten opzichte van elkaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing