scheikunde vraag dringend!!

Zouden jullie een voorbeeld kunnen geven van; scheiden van een mengsel, vormen van een mengsel, fase overgang en scheiden en ontleden? Ik heb woensdag een repetitie en dan moet je t kunnen toepassen .. En het is van belang dat ik een goed cijfer haal!! Dus ik moet het echt weten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (3)

Scheiden: destillatie van wijn.
Vormen van een mengsel; twee stoffen laten reageren.. Koper met chloor wordt koperchloride (deze weet ik niet zeker!)
Fase overgang: water wordt ijs.
Scheiden: indampen van een zoutoplossing in water.
Ontleden: elektrolyse van water (2H2O (l) -> H2 (g) + 2O2 (g) )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mengsel is in de scheikunde een combinatie van twee of meer verschillende chemische stoffen zonder dat daarbij de moleculen hun identiteit verliezen. Een mengsel wordt gekarakteriseerd door de moleculen die eraan deelnemen en de verhouding van hun hoeveelheden. Het is mogelijk dat in een mengsel een chemische reactie optreedt, maar daarmee verandert het mengsel; er is na een chemische reactie sprake van een ander mengsel, met een andere samenstelling.
Meer algemeen is een mengsel een combinatie van twee of meer verschillende zaken die door elkaar worden gehusseld: zo is beton een mengsel van water, zand, cement en grind.

Mengsel kunnen uit vast+vast, vast+vloeistof, vloeistof+vloeistof, vast+ gas, gas+gas en gas+vloeistof bestaan.

Voorbeeld vormen en scheiden van een mengsel.
* Meng je suiker met water (vast+vloeistof) dan lost de suiker compleet op in het water. Je kunt de stoffen alleen maar scheiden via een distillatieproces.
Scheiden
* Meng je zand met grind (vast+vast) dan kun je die stoffen scheiden door ze te zeven.

Fase overgang.
* Dat is erg makkelijk. als je ijs (vast) smelten wordt het water (vloeistof) en als je water verwarmt, wordt het stoom (gas). Deze overgangen noem je fase overgangen of agriatie toestand van een stof.

Scheikundig ontleden
* In scheikundige zin is ontleding een scheikundige reactie waarbij een enkele stof wordt omgezet in één of meer andere stoffen.
Er zijn diverse manieren om stoffen te ontleden. Bekende manieren zijn:
Thermolyse - Ontleding door temperatuurverhoging.
Elektrolyse - Ontleding met behulp van elektriciteit,
Hydrolyse - Ontleding met behulp van water.
Fotolyse - Ontleding met behulp van licht.

Voorbeelden.
* Elektrolyse: Het omzetten van water in waterstof en zuurstof. 2 H2O in 2 H2 en O2.
* Thermolyse: Een bekende thermolyse is die van suiker: door verhitting wordt suiker na verloop van tijd bruin. Indien men nog verder verhit ontstaat een vaste zwarte stof: dit is pure koolstof. Wanneer men tijdens het verhitten een vuurtje bij de ontsnappende dampen houdt ziet men dat de gassen licht ontvlambaar zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat dacht je van het aan de kook brengen van water in een pan. Door verdamping blijven kalk, zouten en andere mineralen in de pan achter.