waarom kun je warmte zien in schaduw, maar niet met het blote oog?

bijvoorbeeld: vanmiddag stond de BBQ aan, en zag er schaduw vlammen op de tegels, door de warmte. als wartme wel licht tegenhoud, en zo dus schaduw geeft, waarom is het dan niet zichtbaar voor het oog?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Warmte houdt geen licht tegen maar door de grens van koude en warme lucht wordt het licht gebroken en de lichtstraal komt dus ergens anders terecht dan op de plek waar jij de schaduw ziet. Zo'n vlam heeft geen gelijkmatig profiel dus je zult niet gauw een vlakje zien wat extra oplicht, daarvoor verstrooit het licht te veel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is wel met het blote oog zichtbaar. Dit is bijvoorbeeld ook de fata morgana die je op een hete dag kunt zien in de woestijn, of dichter bij huis, op heet asfalt. Doordat de lucht boven de weg zo heet wordt lijkt het beeld erachter waterig. Vaak lijkt het of je zo op een diepe plas water afrijdt.

Dit is ook wat je boven de BBQ kan zijn, alleen is het daar, omdat het maar een klein stukje is, veel subtieler. Zeker als erachter ook nog eens gras of struiken zijn valt het niet snel op als die een beetje 'wiebelend' eruit zien. Maar op de grond zie je het een stuk beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij zijn NIET in staat warmte te zien.
Warmte is in feite infra-rood en niet waarneembaar anders door gevoel.
Je ogen kunnen dit dus niet waarnemen.
Wat je ziet is het effect van warmte. Door de warmte, krijgt de lucht een iets andere optische eigenschap. Warme lucht zet nl. uit zodat deze dus optisch minder 'hard' is dan de omgevingslucht. Dit zorgt voor een lenswerking. Gezien lucht zich turbulent gedraagt, zie je dus allerlei wervelingen als je erdoorheen kijkt.

Licht dat erdoorheen gaar wordt op sommige plaatsten dus versterkt (net als een brandglas) en andere plekken verzwakt (difuus gemaakt). DFit LIJKT op een schaduw maar is dat dus in feite niet.
13 jaar geleden
Dit vraag ik me dus ook al maanden af!!!!

Ik zat in een wachtkamer in een hoek een groot een grote glaswand met daaronder een radiator en naast een blinde muur. De zon scheen naar binnen en toen ik naar de muur keek zag ik daar de schaduw van de opstijgende lucht boven de radiator.

Hoe kan het nu? We zien warme lucht inderdaad bewegen. Denk aan de horizon van een geasfalteerde weg op een hete zomerdag. We zien het bewegen maar het is nog altijd doorzichtig. Waarom dan die schaduw????

Natuurlijk heb ik aan enkele personen gevraagd hoe dit kan.

Ik was niet tevreden met het antwoord dat het stofdeeltjes zijn die in de lucht mee zweven, dat warmte stof aantrekt, een hogere concentratie stofdeeltjes die snel met de warmte opstijgt en zo schaduwen vormt....

Ook een antwoord was dat het zo snel bewegen van moleculen de schaduw geeft. Maar dat kan niet, dan zou een harde wind ook schaduw moeten geven. (ik weet wat je denkt nu, lolbroek!)

ik heb gedacht dat het misschien vocht in de lucht is wat verdampt boven de radiator en dat door die snelbewegende watermoleculen het zonlicht wordt afgebogen zodat schaduwen ontstaan.

En nog steeds ben ik er niet uit....
Ik ben dus heel benieuwd naar het antwoord!