De kwantumtheorie stelt dat observatie de uitkomst kan veranderen...?

Huh?? Wat bedoelen ze hiermee? Als ik naar iets kijk, dan kan de uitkomst toch niet veranderen?

(ja, dit is een stukje uit phinius & Ferb)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien word hiermee de theorie van The Secret bedoeld! Zeer interessant. Is een boek en film van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoek maar op 'onzekerheidsrelatie en Heisenberg' Deze bevindingen hebben een enorme impact maar je moet je wel bedenken dat het gaat om subatomaire deeltjes (hele kleine deeltjes). Een redelijk leesbaar boek is: Toeval! - Hoe de kwantumfysica ons wereldbeeld verandert van Anton Zeilinger.

Het beste antwoord

De kwantumtheorie stelt inderdaad dat observatie de uitkomsten van bijvoorbeeld een experiment kan veranderen, maar dan vooral op subatomair niveau. Deze veranderingen zijn op macroscopische schaal haast niet merkbaar. Met observatie kan hij ook experimenteren bedoelen. Dit houd dan in dat de klassieke apparatuur de uitkomsten van het experiment veranderen of dat dit in de geëxperimenteerd stof besloten ligt (zoals impuls en moment). Maar ik denk dat de uitspraak van Ferb in deze situatie onterecht is, omdat in de macroscopische wereld discontinuiteit niet lijkt te regeren.

Toegevoegd na 11 minuten:
Wel is het gevolg van observatie de uitsluiting van anderen uitkomsten. Deze zouden open staan als het experiment achterwegen was gebleven. Er bestaat altijd de onzekerheid dat de uitkomsten anders zijn. Als je het zo bekijkt dan bestaat iets pas als je het waarneemt. De waarneming beïnvloedt dus wel het experiment, maar dan alleen in de vorm van uitsluitsel. De kwantumtheorie gaat dus uit van onzekerheid en waarschijnlijkheid. De waarneming is het gene dat het feit bezegeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een voorbeeld: als je het gedrag van vogels observeert kan je er niet van uit gaan dat de vogel zich ook zo zou gedragen als jij er niet was, de observatie beïnvloedt de meting.
Voor ingewikkelde extra uitleg moet je googelen op Schrödingers kat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ooit heb ik gelezen dat wetenschappers hele héle kleine deeltjes ontdekten. En wanneer de ene wetenschapper er naar keek, het onderzocht, gedroegen die deeltjes zich anders als wanneer de andere wetenschapper het onderzocht. De deeltjes gedroegen zich zoals elke wetenschapper op zich dacht, vermoedde, dat ze zich zouden gedragen...
Vermoedelijk kan dit worden bedoeld.