Op onderstaande site staat beschreven wat het kan betekenen. Ik kan echter niet knippen en het hier plakken omdat die pagina dat niet toestaat vanwege copyright. Ik kan je dus alleen verwijzen met de link.

http://nieuws-uitgelicht.infonu.nl/wetenschap/69641-meltdown-wat-is-het.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die zijn heel ernstig. Maar de gevolgen zullen altijd van elkaar verschillen. Dat komt omdat de ene kernramp niet de andere is . Je kunt/mag ze niet met elkaar vergelijken, omdat de omstandigheden elke keer anders zijn.
Je hebt te maken met radioactieve explosies, lekwater en gas wolken. De grote van de reactor, de locatie, de bevolkingsdichtheid rondom de reactor, het moment en de windrichting bepalen de gevolgen.
De reactor in Tsjernobyl ontplofte tijdens de nacht terwijl niemand het verwacht had en de bevolking lag te slapen. In Japan is men op een explosie voorbereid (in hoeverre dat mogelijk is) en de bevolking is grotendeels geëvacueerd. Dat maakt een groot verschil. Maar er zullen altijd ernstige gevolgen zijn welke nooit helemaal in zijn omvang te bepalen zijn, mede daar er zo veel tijd over heen gaat. Dat maakt een kerncentrale ook zo onzeker en onvoorspelbaar.
Bij de brand en de explosie in Tsjernobyl kwamen 31 mensen om. Evacuatie van de directe omgeving kwam pas een dag later op gang; na tien dagen waren circa 135.000 mensen geëvacueerd uit een gebied met een straal van 30 km rond de reactor. Ongeveer 3500 inwoners weigerden het gebied te verlaten. In 2006 waren hiervan nog slechts 461 in leven. De 30-kilometer zone is nog altijd streng verboden gebied.
Deze fall-out van het ongeluk trok over een groot deel van Europa. In Nederland werd een graasverbod ingesteld om besmetting van melk te voorkomen. Tevens mocht net geoogste bladgroente niet verkocht worden. In België echter werd geen enkele maatregel genomen. In de landen rond Oekraïne waren er mensen die jodiumtabletten innamen, om te voorkomen dat hun schildklier vrijgekomen radioactief jodium op zou nemen.
Volgens de Duitse stralingsbioloog Edmund Lengfelder werden ook in Duitsland grote delen van het land besmet. Als gevolg daarvan zou volgens Lengfelder het wild nog steeds radioactief besmet zijn, en kunnen paddestoelen uit het wild in die streken niet veilig worden gegeten.
Nadat de brand geblust was en de grote brokken radioactief materiaal in de krater waren geworpen werd reactor 4 ingepakt in een betonnen sarcofaag, die in november 1986 klaar was.
Onderzoek is gedaan door de World Health Organization. In 2006 is het rapport door de WHO uitgebracht. Onder de 600.000 mensen die ten gevolge van deze kernramp de meeste straling sdosis opgelopen hebben, zullen naar schatting in totaal 4175 doden vallen.