Hoe kan een banaan radioactief zijn?

Ik lees in de Elsevier dat je ook wordt blootgesteld aan radioactieve straling als je een banaan eet of met iemand slaapt. Hoe kan dit dan??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is dit artikel iets voor je om door te lezen?
http://chemistry.about.com/b/2008/08/11/bananas-are-radioactive.htm

Antwoorden (5)

Ik weet niet precies welke stof erin zit, maar die stof is radioactief
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke minuut dat je leeft wordt je blootgesteld aan natuurlijke straling. En nu soms wat meer door de straling uit Japan. Dus het maakt niet uit wat je doet. Erger wordt het als etenswaar ook nog straling bevat, maar dat blijkt niet uit de context. Als je met iemand slaapt eet je hem niet op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen probleem, het is maar een klein beetje, de achtergrondstraling die er altijd is. Erger is het om veel röntgenfoto's te laten nemen, op wintersport te gaan, om te bergwandelen of om veel te vliegen. Hoe hoger, hoe meer de straling is en bergen geven ook meer straling af, vandaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alleen bananen kunnen radioactief zijn, een heleboel stoffen zijn radioactief, zoals kattebakvulling, graniet, mineralen en mensen.
De radioactiviteit zit hem in een lage vergankelijkheid van mineralen in een bepaald product. Kalium in bananen en aardappels bijvoorbeeld. En ook zelfs mensen zijn licht radioactief door de kalium in hun botten. Men zegt dat radioactiviteit op dit minimale niveau bij het leven hoort.

Sommige mineralen zijn radioactief. Houd er rekening mee dat deze eigenschap zeer gevaarlijk is (je kunt hier ernstig ziek van worden), maar dat het relatief niet zo vaak voorkomt. Ik raad het ten zeerste af radioactieve mineralen te verzamelen. Radioactieve mineralen zijn ook eigenlijk nooit te koop. Mocht je ze toch willen verzamelen, moet je ze in een loden doosje bewaren. Dit houdt dus in dat ze onzichtbaar zijn. Zeg nou zelf, wat heb je aan een onzichtbaar stuk mineraal? Het zijn voornamelijk mineralen die uranium, thorium, radium of een ander radioactief element bevatten.
Lijst van radioactieve mineralen:
Autuniet
Torberniet
Renardiet
Vanuraliet
Francevilliet
en de niet mineraal banaan (ha, ha)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje goed antwoord!
Iedere gewone banaan bevat Kalium.
Natuurlijk Kalium bevat een beetje K40 welke radioactief is en de 0.1 microsievert aan straling produceert,
Nu zit kalium in ons hele lichaam , daardoor zijn we zelf ook radioactief.
Dat is geen probleem.
Het is echter wel meetbaar, zeker bij een pot kaliumzout tikt de geigerteller iets sneller.
In de betreffende banaan was dus geen radioactief materiaal gespoten.
Hij straalt dus zelf .
En neen , hij geeft geen licht in het donker!