Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kleurstoffen!?

Kan iemand mij alsjeblieft uitleggen hoe kleurstoffen worden gemaakt. Scheikundig. Vroeger werd er vooral gebruik gemaakt van materiaal als planten, dieren, enzovoort. Maar hoe gebeurt dit scheikundig? En waaruit zijn kleurstoffen opgebouwd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Synthetische kleurstoffen worden gemaakt via organische synthese (dat is een chemisch productie proces waarbij je een molecuul kunt bouwen uit de door jou gewenste onderdelen). ik schrijf het simpel maar het is het zeker niet, je kunt niet zomaar alles aan elkaar plakken

Zie het stukje uit de eerste link met de uitleg waarom specifiek deze stoffen kleur hebben

"Azokleurstoffen zijn de meest gebruikte kleurstoffen en ongveer 60-70% van alle kleurstoffen gebruikt in de textielindustrie en levensmiddelenkleurstoffen zijn azokleurstoffen. Theoretisch kan iedere kleur gemaakt worden met azokleurstoffen, maar de meeste toepassingen liggen in het gebied geel/rood en bruin/blauw.

De azo-groep wordt gestabiliseerd door grote, veelal aromatische, ringstructuren, die samen een groot geconjungeerd systeem vormen. Dit systeem zorgt ook voor de kleur, aangezien dit soort grote geconjungeerde systemen vaak licht van verschillende golflengtes absorberen. Aromatische azo-verbindingen (R-N=N-R', waarbij R = R' = aromatic) zijn meestal erg (kleur)stabiel en geven zeer levendige kleuren. "

Verder worden ook veel organische klerustoffen gebruikt: de meest bekende (gewraakte is de rode kleurstof die van luizen is gemaakt en oa wordt toegepast in rode M&M's en roze koeken, zie ook de tweede link en een stukje copie hieronder

" E120 bijvoorbeeld is een stof die karmijnrood kleurt en gemaakt is van de cochenilleluis, dat is een beestje dat op de opuntia leeft."
(Lees meer...)
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel, dit heeft mij erg geholpen!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding