Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het dat geluiden elkaar versterken?

Bijvoorbeeld: in een voetbal stadion zingen 50 mensen uit volle borst, dat is het minder hard dan als 2000 mensen tegelijk zingen hoe kan dat? hoe kan het dat het daardoor veel harder wordt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
857

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het is een optelsom.
Een stem geeft x dB geluid op een bepaalde plek in het stadium. Volgende stem komt erbij, tel er dan 3 dB bij op, dan weer een stem en weer 3 dB etc.
Door interferentie is de resultante een geluidsgolf van al deze stemmen samen, met de geluidsdrukken opgeteld.
Wel rekening houdende met het dempen van het geluid door de afstand tussen de waarnemer en alle stemmen die hij hoort weer een stuk minder is.

Het is niet altijd zo dat geluiden elkaar versterken. Bij geluidsbronnen die precies in tegenfase staan, bij antigeluid maatregelen, worden beide geluiden (deels of geheel) opgeheven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil niet flauw doen, Maar als ik fluister met 0,1 Db en iemand gaat naadt me zitten en fluistert ook 0,1Db, word de resultante dan 0,1Db + 3 Db = 3,1 Db? 1+ voor uw antwoord!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding