Hoe kan het dat geluiden elkaar versterken?

Bijvoorbeeld: in een voetbal stadion zingen 50 mensen uit volle borst, dat is het minder hard dan als 2000 mensen tegelijk zingen hoe kan dat? hoe kan het dat het daardoor veel harder wordt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is een optelsom.
Een stem geeft x dB geluid op een bepaalde plek in het stadium. Volgende stem komt erbij, tel er dan 3 dB bij op, dan weer een stem en weer 3 dB etc.
Door interferentie is de resultante een geluidsgolf van al deze stemmen samen, met de geluidsdrukken opgeteld.
Wel rekening houdende met het dempen van het geluid door de afstand tussen de waarnemer en alle stemmen die hij hoort weer een stuk minder is.

Het is niet altijd zo dat geluiden elkaar versterken. Bij geluidsbronnen die precies in tegenfase staan, bij antigeluid maatregelen, worden beide geluiden (deels of geheel) opgeheven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil niet flauw doen, Maar als ik fluister met 0,1 Db en iemand gaat naadt me zitten en fluistert ook 0,1Db, word de resultante dan 0,1Db + 3 Db = 3,1 Db? 1+ voor uw antwoord!