Hoe werken waterontharders op basis van magnetisme?

In onze krant stond een advertentie over een waterontharder. Een ringvormig apparaat dat kennelijk een hele dure magneet bevat (200 euro).

Als ik op de website kijk dan zie ik bij de links naar vakbladen alleen maar reclame staan met tevreden klanten en wat spaarzame testen. Ik ben wel benieuwd naar hoe zoiets zou moeten werken dan. Het apparaat claimt dat het ontkalkt en de huidige kalk in de leiding oplost. Maar hoe werkt dat dan (waar blijft de kalk bijvoorbeeld)?

http://www.kalkaanslag.nl/vakbladen.html

Toegevoegd na 1 uur:
Op zich moet het toch niet zo moeilijk zijn om de werking van zo'n apparaat te bewijzen of te ontkrachten. Dat lijkt me een leuk expirment voor een schoolonderzoek. Het kost de school 200 euro en je krijgt het 2 maanden op proef. Werkt het niet dan breng je het terug. Dus wellicht een idee voor de natuur- en scheikunde docenten onder Goede Vraag?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
15.9K

Het beste antwoord

Als je 't voor een schoolonderzoek wilt doen; bel ze op, en leg het ze voor. 200 euro neertellen voor een plastic behuizinkje met wat magneten is stevig. Dat mogen dan wel hele mooie zeldzameaardemagneten zijn, voor dat geld. Wel een leuk onderzoekje om te doen, lijkt me. Veel succes!

Waar de kalk blijf: die blijft gewoon opgelost in het water.
Op de betreffende site staat een linkje naar testresulaten van een door Sterlab geaccrediteed onderzoekscentrum, en daaruit blijkt dat er chemisch gezien geen verschil is tussen water dat wel en niet is behandeld. Ook de gemeten hoeveelheid kalk in het monster met en zonder filter is nagenoeg gelijk. Alleen in water dat 16 uur lang stil heeft gestaan in de leiding wordt een heel klein beetje minder kalk gemeten. Ik neem aan dat dat zich (tijdelijk) ophoopt rondom het met magneten omklemde deel van de leiding, en later alsnog meespoelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor je aanvulling. +1 Voor wat betreft het schoolonderzoek: gewoon terugbrengen. Ze geven twee maanden probeertijd. Ik denk dat de leerlingen nog even met de consumentenbond moeten bellen om alles terug te krijgen, maar daar leren ze weer van ;o)

Andere antwoorden (5)

Dit werkt *helemaal* niet.
Wat mensen ook beweren, wat voor toespraken je ook krijgt over 'mineralen die zich losmaken in het water':
Humbug. Oplichting. Weggegooid geld.
AWM
14 jaar geleden
Heel goede vraag, je hebt de juiste (kritische) houding!

Magnetisme doet niets met kalk of kalkverbindingen. Maakt niet uit of die kalk in het water is opgelost, of is aangekoekt in de leiding.

En inderdaad, waar zouden die verwijderde kalk, die verwijderde mineralen, en andere verwijderde spullen moeten blijven - die kunnen alleen maar worden opgeslagen, of toch uit de kraan stromen, eventueel in een wat andere vorm. Geen van beide is hier het geval.

De enige waterfilters die iets kunnen doen, zijn waterFILTERS. Met een filter erin dus, dat je regelmatig moet vervangen, omdat in dat filter de gefilterde stoffen worden opgevangen.

Tja, magnetisme heeft nu eenmaal een magische klank. Het is "goede energie", dus het "moet" wel goede dingen doen met je water.

De realiteit is anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Je koppelt het woord 'filter' aan waterontharding, maar door filtering kun je geen water ontharden.
Maar er zijn best apparaten te koop die dat voor je doen,
z.g. ionenwisselaars met hars.
Zijn dure kasten die zout gebruiken, met 60 kg zout per jaar in een gemiddelde gezinswoning.
Op een aantal plekken in NL is het water al zo zacht, dat het niet nodig is om water extra te ontharden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Filtering alleen is inderdaad niet voldoende. Filtering kan alleen neergeslagen kalk, of neergeslagen en vervolgens losgespoelde kalk, verwijderen.
Beste Som,

Ik vond een artikel over dit soort apparaten (mag je het eigenlijk wel zo noemen?). Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar de naam van de site doet vermoeden dat het hier een objectief artikel betreft.

Leuke vraag trouwens!
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
LOL, dat is een soort 'Goeievraag' op wetenschapsgebied.
Ik heb zelden zoveel onzin gelezen.
paulus811
14 jaar geleden
O echt? Ik kwam er per ongeluk terecht en het verhaal over de kalkmagneten zag er serieus uit. Heb je het over de antwoorden in het algemeen, of specifiek over het artikel? Dat is ook gelijk een beetje de pest van internet, het ziet er serieus uit en men (moi inclusive) neemt het in dit geval klakkeloos over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, da's de pest van Internet. Altijd meerdere sites bekijken, en - heel belangrijk - je eigen intelligentie aan laten staan. Kijk ook uit met 100 sites die hetzelfde schrijven. Dat betekent niet dat 100 experts het met elkaar eens zijn, het betekent alleen dat 100 mensen die ene mening aanhangen. Dat kunnen ze best van elkaar hebben overgenomen.
AWM
14 jaar geleden
Precies. Het wordt ook wel een beetje aangemoedigd hier: een bron op het internet is voldoende om je stelling te onderbouwen. Op die manier kun je heel overtuigend brengen dat er een pot goud aan het einde van de regenboog staat :)
paulus811
14 jaar geleden
Punt is dat ik over heel veel een mening heb, maar die over waterontkalkers ontbreekt. Omdat de vraag me wel aanspoorde hier iets over op te zoeken, kwam ik op natuurwetenschappen.nl terecht. In dit geval onderbouw ik er niet mijn stelling mee, want ik schrijf duidelijk geen ervaring met waterontkalkers te hebben en neem dus geen stelling in. Maar antwoordman en rotaluclac, ik ben het wel met de kern van jullie betogen eens; altijd zelf blijven nadenken. Overigens heb ik nog niet gelezen dat het artikel waar ik naar verwijs inhoudelijk onzin is, waarmee ik naar mijn mening nog steeds antwoord geef op de vraag van som. Wie bewijst dat het onzin is, krijgt een pluim.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor de link. Grappig, de vraagsteller daar koopt er een van 32 euro en in mijn link 200!
AWM
14 jaar geleden
De onzin begint met dit stukje proza: "Alle deeltjes worden negatief geladen, en gaan daardoor elkaar afstoten. Doordat de leiding ook negatief is, stoot dit de kalkdeeltje ook af. Dit moet je een beetje voorstellen als dat je twee magneten met dezelfde polen tegen elkaar probeert te krijgen. Deze stoten elkaar af. Zo gaat dit ook met de kalk deeltjes, de zwakke van Waals krachten worden opgeheven door de positieve lading. Deze is gewoon sterker. Door dit effect blijven de deeltjes "zweven"in het water, en zullen zich niet afzetten. Na het passeren van een antikalk apparaat blijft de lading ongeveer 70 uur actief. Zodat binnen deze tijd het water de woning meestal alweer verlaten heeft door de verschillende afvoeren.
Het is zelfs zo dat het afgezette kalk dat al in de leidingen aanwezig is wordt afgebroken. Dit kan een paar maanden duren tot alles weer schoon is. " De auteur denkt dat moleculen magneetjes zijn die je nog een lading kunt geven ook.
Dit is echt zo een hoop nonsens in een paar zinnen, dat ik me afvraag waar ik met het 'tegenbewijs' moet beginnen.
paulus811
14 jaar geleden
Antwoordman, ik denk dat je gelijk hebt, de pluim is voor jou. Ook de consumentenbond schreef dat de wateronkalkings magneten onzin zijn en geen enkele werking hebben. Ik ben geneigd de consumentenbond zonder eigen onderzoek te geloven en daarmee ook jouw standpunt.
volgens de informatie die ik van de waterleverancier kreeg, kun je het geld voor zo'n apparaat beter aan iets anders besteden, want ze werken niet om het water te ontkalken...
ik sprak met een medewerker van een waterleverancier die bij mij in de kelder zo'n ding op de waterleiding zag zitten... hij vertelde mij dat zoiets echt niet werkt...
hij vroeg mij: 'als het zo eenvoudig werkte, zouden de watermaatschappijen dan niet allemaal allang zo iets op hun uitvoerleiding hebben zitten?
daar lijkt me wel iets in te zitten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hee, da's ook een leuk argument - dat kende ik nog niet! Puntje erbij voor Deva...
Kalk in de waterleiding kun je alleen maar voorkomen als je op het punt, waar de waterleiding binnen komt een RO filter neer zet. Dit is de enige garantie dat je geen kalk in de leidingen krijgt. Alle andere manieren zijn vrij onbetrouwbaar...

Nadeel van een RO filter is dat je na iedere 3500 liter de filters moet vervangen. En de aanschaf van een RO filter begint bij zo'n 600 euro...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar staat RO voor? Elke 3500 liter het filter vervangen. Mijn waterverbruik is zo'n 42 kuub per jaar - da's 3500 liter per maand. Da's dus € 600 per maand - oeps...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
RO staat puur voor een type filter. Zelfs mijn leverancier kon me niet vertellen waar RO voor staat. De filters zelf zijn niet zo heel duur hoor. Het is puur het apparaat dat 600 euro kost. En de 3500 liter is gebaseerd op waarde van het osmosewater dat ik gebruik. Voor privé gebruik zou het best wel eens zo kunnen zijn dat je aan 3, of 4 filters per jaar genoeg hebt. En dan kosten de filters maar 3 á 4 euro per maand. Want je hebt minimaal 2 en maximaal 6 filters per apparaat...
AWM
14 jaar geleden
RO betekent 'Reverse Osmosis' en werkt met semipermeabele membranen.
Echt iets voor de derde wereld, in NL geheel overbodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor de aanvulling!