hoe werkt infraroodstraling?

we hebben het bij natuur-/scheikunde over infraroodstraling gehad. dat je het niet kunt zien, alleen met bepaalde camera's, omdat we die kleur niet kunnen zien ofzoiets. maar ik snap nog steeds niet hoe dat nou mogelijk is... kan iemand me dat uitleggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Lees infraroodstraling = infrarood licht

Bij de vorige antwoorden stond al heel veel waardevolle informatie. Dit is in iets andere bewoording, om het je nog wat makkelijker te maken.

Het spectrum van het zichtbare licht wat mensen kunnen zien loopt van paars naar rood. Daartussen zijn dus alle zichtbare monochrome kleuren.

Rood kun je nog net zien met je ogen, infrarood niet meer. In het infrarood heb je ook nog een spectrum, met verschillende manieren om zichtbaar te maken. Binnen dat infrarood spectrum bevind zich een gebiedje wat met warmtestraling te maken heeft.

Er zijn verschillende toepassingen voor het registreren van infrarood beelden met uiteraard speciale beeldapparatuur.
Een gewone huis tuin en keukencamera is vrijwel altijd geschikt om ermee dichtbij-infrarood beelden te produceren (780 nm - ca. 1000 nm). Er zijn echter wel wat beperkingen, want veel cameraproducenten zorgen er juist voor dat er een filter op de beeldchip zit die juist het infrarood (IR) wegfiltert. Dat komt omdat infrarood licht anders afgebogen wordt op de lenzen van de camera en daardoor een onscherp beeld zou kunnen geven. Mocht je met een gewone camera IR willen fotograferen/filmen, dan is het soms mogelijk het filter eruit te halen. Als je dan een filter voor de camera plaatst die alleen IR doorlaat (ziet er voor je ogen zwart uit) dan krijg je op de camera, je raadt het wel, alleen IR beelden.

p.s. Niet verwarren met thermofotografie, dat zijn hele speciale IR camera's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het menselijk ook neemt maar een klein deel van de straling waar die er bestaat, dat is dus het zichtbare licht. Het andere heeft een te hoge, of te lage frequentie. Net zoals wij laagste en hoogste tonen niet horen, zoals bij een hondenfluitje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het fenomeen licht wordt meestal uitgelegd als een golf. Deze golf heeft een frequentie, net als radio golven. Je kunt de frequentie ook in lengte (meters) uitdrukken. Lambda (golflengte) = c (snelheid licht) / f (frequentie).

Onze ogen zijn alleen gevoelig voor golflengtes tussen de 750 en 400 nm (nanometer). Licht met een andere golflengte kunnen wij met ons oog niet waarnemen, maar dat wil niet zeggen dat het niet bestaat.

Is de golflengte groter dan 750 nm, dan spreekt men van "infrarood". Infra omdat de golf-frequentie LAGER is (langere golflengte) dan wat we kunnen zien. Vaak kunnen CCD of CMOS camera chips deze kleur wel "zien", gewoon omdat de chip ook voor die frequenties gevoelig is.

Aan de andere kant van het spectrum zit ultraviolet. Het zit aan de violet kant, en is qua frequentie hoger (kortere golflengte).