Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom worden vlammen in geiser geel?

Als ik afwaswater klaarmaak en ik de warmwaterkraan openzet gaat de geiser boven de afwasbak aan.
Als ik dan afwasmiddel in de afwasbak spuit als de fles bijna leeg is, dan worden de vlammen in de geiser geel.
Na ongeveer 15 seconden worden ze weer normaal blauw.
Wat gebeurt er waardoor de vlammen geel worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je gele vlammen krijgt in jouw geiser komt dit meestal doordat de geiser vervuild is, maar in jouw geval komt dit doordat in de fles een stof zit welke tegelijkertijd met het gas verbrand. Deze stof heeft waarschijnlijk van nature een gele verbranding of het verbrand zo snel dat de natuurlijke verhouding in de mengbuis niet goed is. (te weinig zuurstof) Je hoeft je geen zorgen te maken, daar dit van zeer tijdelijke aard is. n.l alleen als je dit spul in het water doet. Het wordt wel gevaarlijk als de geiser continu gele vlammen of uiteinden van gele vlammen gaat vertonen, in dit geval gaat hij n.l. koolmonoxide afgeven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je je fles leeg knijpt komen er wat alcoholdampen vrij; ik denk dat die er tijdelijk voor zorgen dat het gas/zuurstofmengsel in je geiser te rijk wordt. Bij een te rijke mengverhouding verbrandt een deel van het gas maar gedeeltelijk en dat geeft gele vlammen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding