Alle stoffen – dus ook brand- en zuurstoffen – bestaan uit moleculen. Dat zijn hele kleine deeltjes. De moleculen van brandstof en die van zuurstof trekken elkaar heel erg aan. Ze gaan een soort reactie met elkaar aan. Tijdens die reactie ontstaat er een beweging. Die beweging voelen wij als warmte en hij geeft licht. Het is vuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vuur ontstaat tussen een sterke reductor (de brandstof) die graag elektronen afstaat
en een oxydator (dat kan zuurstof zijn maar ook andere stoffen, zoals chloor, CO2 en andere stoffen die sterke behoefte hebben aan elektronen.
Het vuur is dan het gloeiende gasmengsel wat door de reactie gevormd wordt.
Bij vuur is nog meer nodig, de temperatuur waarbij de ontsteking tot brand leidt en de feitelijke ontstekingsenergie.
De beide laatste temperaturen zijn bij sommige stoffen als witte fosfor zo laag dat het aan de lucht al spontaan in brand vliegt, net als pyrofoor ijzer.
Denk bij vuur dus niet alleen aan brandend gas en hout ed.
Vele soorten vuur bestaan, zoals een hevig maar zeer kortdurend vuur wat we een explosie noemen.
Overigens is een gloeiende draad in een gloeilamp geen vuur, de draad verbrandt immers niet.
Ook wat we bij de zon zien is eigenlijk geen vuur, het is geen verbranding in chemische zin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vuur onstaat al volgt.

Om vuur te maken heb je een brandbare stof (heel vaak koolwaterstoffen), zuurstof en een ontstekingsbron nodig. Met de ontstekingsbron verhit je de brandbare stof waardoor er gassen vrijkomen. Deze gassen gaan een verbinding aan met zuurstof (z.g. oxidatieproces). In principe is verbranding, wat je in dit voorbeeld als vuur waarneemt, een chemische reactie waarbij het gas elektronen afgeeft aan zuurstof. De reactie is zelfonderhoudend, tot de brandbare stof of zuurstof op is. Bij veel chemische reacties komt energie vrij,, die je in het geval van vuur als warmte (convectie en straling) waarneemt. Wat is er heerlijker dan op de camping rond een kampvuur te zitten op een kille zomeravond. Een bijkomend verschijnsel bij verbranding is dat de temperatuur oploopt en dat daardoor de bewegingsnelheid van de atomaire deeltje omhoog gaat, wat weer tot gevolg heeft dat er meer energie vrijkomt (meer warmte en meer licht). Dus pas op: speel nooit met vuur. En ook in discussies kan het vuur hoog oplaaien!

Mensen hebben het vuur niet uitgevonden zoals het wiel, maar heeft het zich eigen gemaakt. Vuur komt zoals je weet in de natuur voor, zoals bij bosbranden, vulkaanuitbarstingen en blikseminslag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor vuur zijn 3 dingen noodzakelijk, deze dingen moeten aanwezig zijn:

Brandstof
Lucht
Hoge temperatuur ( onstekeingstemp. voor de brandstof )