Is stof magnetisch?

Is stof, dus huisstof, magnetisch? Kan dit met een bepaalde techniek naar een magneet toe worden getrokken? Dus dat de stofdoek niet over het stof moet gaan, maar dat het stof naar de doek toe wordt getrokken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (7)

De minieme hoeveelheid ijzerdeeltjes, die er in huisstof zitten kunnen wel door een magneet aangetrokken worden, voor de rest zullen we toch die ouwe trouwe stofzuiger moeten blijven gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een statische plumeau en deze trekt alle stof aan. Hij bestaat uit een soort nylon draadjes en je ziet het stof ernaar toe vliegen. Ze zijn gewoon te koop in huishoudzaken of of internet.
http://www.shopwiki.nl/Plumeau

Ook kan je je stofdoek statisch maken door hem een paar keer over het televisiescherm te wrijven terwijl die aan staat.
Of voeg een kopje citroenolie toe aan 2 kopjes heet water.
Dompel de stofdoeken hierin en wring ze goed uit. Laten drogen en ze zijn statiisch geworden.
13 jaar geleden
Volgens mij is dat toch juist de truc van die "Swiffer"? Dat het door een magneet de stofdeeltjes aantrekt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, die werkt met statische elektriciteit.
Niet echt magnetisch maar kunnen wel statisch (geladen) worden.
De swiffer maakt daar gebruik van (hier wordt de swiffer als het ware opgeladen zodat het spanningsverschil, een magnetische werking veroorzaakt.
Ioniseer apparaten werken ook ongeveer zo. Deze voeren lucht langs een hoge spanning zodat deeltjes die zich IN de lucht bevinden onder een bepaalde lading komen te staan. Deze kunnen vervolgens worden afgevangen door een (elektro-) magneet. (Dit is niet helemaal volledig omdat er ook een scheikundige reactie optreedt. Er worden nl. vrije ionen gevormd maargoed..)
13 jaar geleden
Je verwart hier statische elektriciteit met magnetisme.
huistof bestaat voor het grootste deel uit huidschilfers , waar dus geen ijzer of ander ferromagnetisch materiaal in zit.
Huisstof is derhalve dus NIET magnetisch.
Het is echter wel een slechter geleider van elektriciteit en is dus met een statisch geladen voorwerp op te pakken.

Toegevoegd na 7 minuten:
Overigens wordt de stof net zo hard naar de doek toegetrokken als andersom.
Omdat echter stof heel weinig massa heeft merk je de kracht op de stofdoek of swiffer niet of nauwelijks.
Ook heeft magnetisme niets met ionisatie te maken maar
elektrostatische elektriciteit wel.
Boven de pakweg 5000Volt vormt zich uit zuurstof ozon. dit ruikt wat scherp maar doodt levende micro-organismen.
Zolang je dus elektrostatische kracht niet verwisselt met (elektro)magnetisme, zijn deze totaal verschillende processen gemakkelijker te begrijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stof is voornamelijk radio actief geladen. Daarom moeten mensen die in grote airco`s stoffilters moeten verwisselen
beschermde kleding aan. Stof wordt radio actief door de ioniserende werking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Radioactief nog wel. Beetje onzin ook wel.
* Op de eerste plaats: huisstof is niet magnetisch en is principe ook niet statisch geladen.
* Op de tweede plaats: huisstof is niet magnetisch en kan ook niet door een magneet worden aangetrokken. Alleen ijzerlegeringen kunnen door een magneet worden aangetrokken. Je mag aannemen dat zich in huisstof geen ijzeren deeltjes bevinden.

Wat je waarschijnlijk bedoelt is dat je met je met statische elektriciteit opgewekte voorwerpen stofdeeltjes kunt aantrekken. Dat heeft dus niets met magnetisme te maken. maar zoals gezegd met statische elektriciteit.

Onder statische elektriciteit wordt elektriciteit bedoeld waarbij geen stroom loopt, maar wel een hoge (gelijk)spanning aanwezig is door een ongelijke verhouding tussen elektronen en protonen.

Elektrische tegenpolen trekken elkaar aan. Dus als er geen stroom loopt is er toch een effect. Statische elektriciteit kan met elektrische apparatuur opgewekt worden, maar ook mechanisch door wrijving.

Door wrijving van verschillende materialen kan dus statische elektriciteit opgewekt worden. In een elektriseermachine, zoals de Van de Graaffgenerator, wordt dat principe gebruikt. Personen kunnen statisch geladen worden door de wrijving tussen schoenzolen en vloerbedekking; het aanraken van metaal kan dan voor een ontlading zorgen.

Voorbeelden.
Papiersnippers. Een plastic voorwerp (bijvoorbeeld liniaal, geodriehoek) kan door opwrijven gemakkelijk elektrostatisch geladen worden en dan papiersnippers aantrekken. Als deze aangeraakt worden door het voorwerp, springen ze weg.
Uitstaande haren. Als door bijvoorbeeld wrijving haar elektrisch geladen wordt, gaat het uitstaan.
Vonkende trui. In de winter, als de lucht erg droog kan zijn, kun je 's avonds bij het in het donker uittrekken van een trui vonken zien overspringen.
Schok. Als je met blote voeten over tapijt schuift en je pakt een stalen deurkruk vast voel je soms een schok.

Er zijn sommige schoonmaakartikelen in de handel die op dit principe stofdeeltjes aantrekken.