Is het mogelijk luchtgeluid te isoleren door een onzichtbaar (bijv. ander lucht, trillingen oid) natuurlijk iets?

Als isolement voor geluig wordt bijvoorbeeld een geluidswand gebruikt. Is het mogelijk hiervoor iets te gebruiken dat onzichtbaar is? Dus bijvoorbeeld een ander, (hoog) geluid, luchtdruk, trillingen of iets anders.
Ik heb er zelf helemaal geen verstand van, maar ik vraag het me af..:-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Stel je wilt het geluid van een storende geluidsbron reduceren. Als je met een microfoon de geluidsbron registreert (b.v. een motor), kun je met een andere geluidsbron (b.v. een luidspreker) door het geluid precies in tegenfase te zetten het oorspronkelijke geluid reduceren. In theorie zelfs opheffen, maar dan zouden de geïnverteerde geluidsgolven (ook wel antigeluid genoemd) bij aankomst in je oren exact dezelfde geluidssterkte én fase moeten hebben.

Het omkeren van het geluid en het creëren van dezelfde geluidssterkte is nog het eenvoudigste.
De fase is een lastiger thema, en dat komt vanwege de geluidssnelheid. Als een storende geluidsbron zich namelijk beweegt komen de golven van deze bron steeds op een ander tijdstip bij je oren aan. Daarnaast kan het geluid van de storende bron ook reflecteren, waardoor het een langere weg aflegt en dus later bij je oren aankomt. *
De reflecties kunnen overigens ook gelden voor de geluidsbron die het antigeluid produceert en dus de uitdoving weer bemoeilijken.

Het is daardoor in de praktijk niet zo makkelijk om antigeluid effectief te laten maken. Bij koptelefoons die met dit principe werken lukt het vrij aardig. Met als keerzijde, die voor audiopuristen niet onbelangrijk is, enige vervorming van het geluid. Ik vind die persoonlijk niet erg mooi, en zweer meer bij in-ear koptelefoons wanneer hoge demping van het omgevingsgeluid nodig is. **)

Het is theoretisch nog steeds goed mogelijk om een onzichtbare geluidswand te maken. Echter de technische middelen die daarvoor nodig zijn zullen er niet op liegen.

* De ingewikkelde werking van je gehoor en met name de vorm van je oren is op gebaseerd op faseverschillen door reflecties van geluid op je gehoorschelp en dragen bij, samen met het hebben van 2 oren, dat je 3D kunt horen.

** Een beter alternatief is dan bijvoorbeeld de uitzonderlijk goed klinkende koptelefoons van Etymotic Research. http://www.etymotic.com/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
De vraag kwam eigenlijk voort uit een opdracht die ik op school moet maken, namelijk een vernieuwd product verzinnen.
Mijn idee was, binnen een ruimte d.m.v. onzichtbare geluidswanden plaatsen creeren waar mensen bijvoorbeeld kunnen vergaderen of een bespreking kunnen houden.
De ruimte is daardoor wel open en je kan elkaar in zekere zin zien, maar door het tegengeluid worden de woorden in de groep gehouden.
Ik weet alleen niet of dit mogelijk is, het was zomaar iets dat in me opkwam. Maar aan jou antwoord te zien komt daar veel meer bij kijken dan ik in gedachten had.
Koptelefoons zijn eigenlijk niet mogelijk, omdat men elkaar nog wel moet horen en verstaan.
DUs ik denk dat mijn idee toch niet echt mogelijk is..:P

Andere antwoorden (6)

Ja dat kan en wordt ook wel gebruikt.
Er worden dan geluidsgolven gebruikt om ander geluid te weerkaatsen (heel simpel gezegd)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke dus het wordt al gebruikt? Ik moet namelijk iets vernieuwds bedenken voor in een organisatie.
Dus ik zat te denken, onzichtbare geluidswanden.. :P
Maar dat is dus niet echt vernieuwd? :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het was even zoeken.
http://translate.google.nl/translate?hl=nl&langpair=en|nl&u=http://whatis.techtarget.com/definition/0,,sid9_gci906859,00.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor een praktische oplossing is antigeluid zelden geschikt. Alleen voor kortstondige overlast is het een oplossing. Onzichtbaar kan veel inhouden. Buiten bv is groen al ontzettend effectief terwijl nauwelijks opvalt wat het moet doen (er is een goede reden dat er langs spoorlijnen zoveel struiken en bomen staan). Binnen zijn gordijnen aan de muren, zachtboord isolatie materiaal tegen muren en op vloeren effectief zonder een prominente plaats in te nemen. Strategische plaatsing van muren kan geluid weerkaatsen naar een richting waar het minder kwaad kan, dubbele (of drielaags als het echt erg word) beglazing binnen gebruiken ipv enkellaags. Iig: iets hoeft niet onzichtbaar te zijn om niet gezien te worden. Vernieuwend hoeft ook niet te betekenen dat je een heel nieuwe techniek toepast maar betekend in minstens 90% van de gevallen creatief toepassen van bestaande technieken op bekende manieren (dan nog zo'n 9% bestaande technieken op een nieuwe manier toepassen voor je dat kleine beetje daadwerkelijke nieuwe nooit eerder geziene techniek tegenkomt).
Ja, door zogenaamd anti geluid, hierbij wordt een signaal met precies tegenoverstelde golven mee gestuurd met brongeluid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da's idd mogelijk en men experimenteert er ook al wel mee!
Zie link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Ja geavanceerde koptelefoons hebben het al die sturen dan een tegen(golf) geluid om de background te filteren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Isolatie blijft de beste optie.
Het nadeel van antigeluid is, dat het een ander vertrekpunt heeft dan het geluid en werkt daarom maar heel lokaal.
Bij hoofdtelefoons speelt het vertrekpunt een veel kleinere rol en kan antigeluid lage bromgeluiden heel goed dempen.
Bij hogere tonen is dat al veel moeilijker omdat de golflengte dan veel kleiner is.
Het vertrekpunt-verschil tussen waar het geluid binnenkomt en het membraan van de koptelefoon heeft tov indringend geluid (en de microfoon die het stoorgeluid hoort en omgekeerd aan de muziek toevoegt) is dan al snel te groot, tot 500 Hz werkt dat systeem ongeveer nog, daarboven wordt het lastiger.

Bij autorijden en vliegen echter wordt het motorgeluid echter sterk weggefilterd.
Helaas kun je niet goed een muur van antigeluid maken, omdat maar op bepaalde plaatsen het antigeluid de herrie werkelijk neutraliseert.
Wat heel goed werkt is een wand met een vacuum er tussen, zonder lucht (of gas) geen geluid, als het tenminste niet door het materiaal zelf getransporteerd wordt.
Omdat je bij een vacuum, met dank aan de atmosferische druk, enorme krachten op deze oppervlakenden van een geluidsmuur krijgt kun je daat alleen kleinere "cellen "met vacuum mee maken.
De geleiding via het materiaal van de muur laat wel geluid doorkomen.
Men is met nieuwe materialen bezig die geluid enorm isoleren.
Glaswol en steenwol doven geluid uit door het labyrint die het voor geluid vormt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In fabriekshallen waar met draaistroom motoren machines aangedreven worden en dus een zg monotoon geluid geproduceerd wordt kan tegengeluid goed werken men stelt dan geluidsbronnen in de hal de tegenfase geluid produceren op, die het originele geluid verminderen.
In de buitenlucht wordt ook wel tegengeluid toegepast bij grote muziekinstallaties. Men plaatst dan achter de bas luidsprekers, luidsprekers die de andere kant op gericht zijn en geluid in tegenfase produceren zodoende wordt het geluid achter het podium gereduceerd anders gezegd de positieve geluidsgolf wordt door de negatieve (uit fase) geluidsgolf opgeheven.