Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het mogelijk luchtgeluid te isoleren door een onzichtbaar (bijv. ander lucht, trillingen oid) natuurlijk iets?

Als isolement voor geluig wordt bijvoorbeeld een geluidswand gebruikt. Is het mogelijk hiervoor iets te gebruiken dat onzichtbaar is? Dus bijvoorbeeld een ander, (hoog) geluid, luchtdruk, trillingen of iets anders.
Ik heb er zelf helemaal geen verstand van, maar ik vraag het me af..:-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Stel je wilt het geluid van een storende geluidsbron reduceren. Als je met een microfoon de geluidsbron registreert (b.v. een motor), kun je met een andere geluidsbron (b.v. een luidspreker) door het geluid precies in tegenfase te zetten het oorspronkelijke geluid reduceren. In theorie zelfs opheffen, maar dan zouden de geïnverteerde geluidsgolven (ook wel antigeluid genoemd) bij aankomst in je oren exact dezelfde geluidssterkte én fase moeten hebben.

Het omkeren van het geluid en het creëren van dezelfde geluidssterkte is nog het eenvoudigste.
De fase is een lastiger thema, en dat komt vanwege de geluidssnelheid. Als een storende geluidsbron zich namelijk beweegt komen de golven van deze bron steeds op een ander tijdstip bij je oren aan. Daarnaast kan het geluid van de storende bron ook reflecteren, waardoor het een langere weg aflegt en dus later bij je oren aankomt. *
De reflecties kunnen overigens ook gelden voor de geluidsbron die het antigeluid produceert en dus de uitdoving weer bemoeilijken.

Het is daardoor in de praktijk niet zo makkelijk om antigeluid effectief te laten maken. Bij koptelefoons die met dit principe werken lukt het vrij aardig. Met als keerzijde, die voor audiopuristen niet onbelangrijk is, enige vervorming van het geluid. Ik vind die persoonlijk niet erg mooi, en zweer meer bij in-ear koptelefoons wanneer hoge demping van het omgevingsgeluid nodig is. **)