Welke stof wordt het eerst vloeibaar?

Stel je het absolute nul punt voor. Alle stoffen zijn in vaste toestand. Nu schroef je de temperatuur omhoog. Welke stof wordt het eerst vloeibaar? (smelten dus....haha?)
Het lijkt me dat de moleculen van zuurstof eerder "ontdooien" dan die van staal.
En andersom dan? Staan de moleculen van staal al "stil" bij bijvoorbeeld -200 Celsius?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Volgens mij is dat helium.

Smeltpunt: - 272,2 (26 atm) °C

Toegevoegd na 10 minuten:
Helium smelt dus bij 0,95 Kelvin.

Zuurstof heeft een smeltpunt van -219 °C

Waterstof heeft een smeltpunt van - 259,2 °C

Hele mooie tabel gevonden. Als je in deze interactieve tabel het schuifje naar rechts plaatst zie je steeds meer stoffen die vloeibaar worden. Je vraag is hiermee makkelijker te beantwoorden voor alle elementen.

http://www.ptable.com/

Toegevoegd na 16 minuten:
En op Lenntech een link met elementen gesorteerd op smeltpunt. Heb je alles op een rijtje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens

Andere antwoorden (1)

Omdat je zuurstof met staal vergelijkt zou ik heel eenvoudig willen zeggen:

Stoffen die hier bij ons nu gasvormig zijn smelten het eerst, daarna de stoffen die bij ons vloeibaar zijn en pas daarna stoffen die bij ons vast zijn (zoals metaal).

Er zijn hierin natuurlijk veel variaties en ook uitzonderingen

Bij 1 atmosfeer (de druk die we hier hebben), zijn er bijv ook stoffen die HELEMAAL niet smelten, die gaan in één keer van vast naar gasvormig, sublimeren heet dat.

Een bekend voorbeeld is kooldioxide, daarom ook wel droogijs genoemd, bij ca -80 (graden celcius) gaat het van vast naar gas.

Verder is de druk toch wel heel belangrijk. Ik doe er een fase diagram bij voor water, die is het meest bekend, en voor helium

Die laatste ziet er wat ingewikkeld uit maar op de verticale as staat de druk en als die dus te laag is (onder de 25 bar) wordt helium niet vast bij hele lage temperatuur maar een superkritische vloeistof.

Van veel stoffen bestaat zo'n diagram en je hebt ook zoiets van mengsels want die kunnen ook weer speciale eigenschappen hebben (die koken/verdampen soms bij hogere temperaturen dan hoogste temperatuur van de 2 aparte stoffen, of andersom, water-ethanol mengsel kookt bij een bepaalde samenstelling bij een lagere temperatuur dan de kooktemperatuur van water en van ethanol), ook heel apart.
Plaatje bij antwoord
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stoffen die hier bij ons gasvormig zijn smelten het eerst? Zowel helium als zuurstof is gasvormig, maar helium smelt als eerste vanaf 0 K. Daarna komt waterstof. Druk is inderdaad ook van belang.