Wat is het verschil tussen saffierglas en gorilla glass?

Ik weet dat saffierglas in dure horloges gebruikt wordt, en gorilla glass o.a. in telefoons gebruikt wordt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

Saffierglas is een keramische stof van Al2O3 met -op diamant na -de hoogste hardheid.
Het heeft geen coating van saffier maar is geheel gemaakt van synthetisch, kleurloos saffier.
(gewoon) glas is een silicaat welke beduidend zachter is dan saffier.
Maar ook in glassoorten heb je hardheidsverschil.

Gorillaglas kan tegen beuken er op slaan, het veert dan wat meer mee maar breekt niet.
Niet zelden is het een kunststof als polycarbonaat oid.
Het is lang niet zo krasvast als saffier (glas) maar minder breekbaar.Doorgaans heeft het wel een antikras coating
wanneer het voor telefoons wordt gebruikt.
Boven de 20 graden Celsius is polycarbonaat onbreekbaar

Ondanks de hardheid van saffierglas is het wel wat broos,
echter minder breekbaar als gewoon glas, je kunt het nauwelijks bekrassen maar breken kun je het dus wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Saffierglas, is glas voorzien van een laagje saffier. Saffier is enorm hard en uitermate goed bestand tegen krassen.

Gorilla glas is, voor zover mij bekend, een glassoort die door de samenstelling van de grondstoffen en productie bijzonder hard is. En hierdoor duurzaam.

Saffier(glas) is vermoedelijk te duur om op grote schaal toe te passen in telefoons e.d.