De meeste oliën en vetten kristalliseren bij verlagen van de temperatuur. Afhankelijk van de samenstelling en of het plantaardige of dierlijke vetten betreft hebben ze verschillende stollings- c.q kristallisatietemperaturen. De dierlijke vetten kristalliseren meestal bij hogere temperaturen (30-40° C) dan de plantaardige vetten(oliën) (<15° C). Bij de stolling (kristallisatie) komt veel warmte vrij, die vanzelfsprekend tijdens het smelten weer toegevoerd moet worden.
De curve van de stollingstemperatuur loopt meestal niet horizontaal zoals bij water.
Een kristallisatieproces van oliën wordt vaak toegepast om bepaalde fracties te separeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja dat kan. Je ziet het met name bij natuurlijke oliën zoals olijfolie. Als het een beetje koud staat wordt het troebel, dan gaat het kristalliseren. Een tijdje in een warme ruimte los dit weer op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onder olie vallen allerlei verschillende zaken.

Theoretisch is olie is een veelal stroperige vloeistof, die niet of nauwelijks met water mengt.

Verschillende typen olie zijn:
1) Minerale olie zoals aardolie
2) Vetten die bij kamertemperatuur vloeibaar zijn:
-plantaardige olie (olijfolie. Maisolie etc)
-dierlijke olie (levertraan, visolie)
3)Etherische olie zoals eucalyptus en patchouli

Van verschillende soorten olie kunnen ook producten worden afgeleid die ook weer “olie” worden genoemd zoals kruipolie en smeerolie.

Sommige plantaardige oliën zijn bij kamertemperatuur vast en heten daarom ook wel plantaardig vet maar ze vallen dus wel onder de oliën.

Het stollen van vetten en oliën heeft te maken met het aantal onverzadigde vetzuren, in principe stollen verzadigde vetzuren eerder. Olijfolie daarentegen bestaat voor een groot deel uit onverzadigde vetzuren maar door de toch aanwezige verzadigde vetzuren schijnt het bij ca 3 graden te stollen.
amigo