Uranium heeft atoomnummer 92, dat betekent dus ook 92 protonen. Het aantal protonen en neutronen bij elkaar is 235. Het aantal neutronen is dan 235 - 92 = 143.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is isotoop u-235 stabiel of niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat weet ik niet, misschien is het handig om dat in een nieuwe vraag te vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De halfwaardetijd van u235 is 7,038×10, oftewel 70.380.000.000, oftewel ruim 70 miljard jaar. Dat durf ik wel stabiel te noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, uranium235 is de op een na stabielste isotoop, het komt ook in de natuur voor...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uranium dat in de mijn is geproduceerd, bevat minder dan 1% van de isotoop U-235. Omdat U-235 minder stabiel is dan de veel meer aanwezige U-238-isotoop, is U-235 de isotoop die kernreactoren voor kernsplijting gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een andere bron zegt weer 100x korter, maar da's nog steeds erg lang. Het gaat niet om de instabiliteit (zoals gezegd is het juist heel stabiel). Het gaat erom dat als je u238 neemt en daar een neutron aan toevoegt, je geen uranium meer hebt, maar plutonium krijgt. En dat heeft weer andere eigenschappen, die blijkbaar minder geschikt zijn voor kernreactoren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien geschikt voor kernwapens :) Thnx voor het uitleg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plutonium word inderdaad voornamelijk gebruikt voor kernwapens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessant verhaal Bastanovum. Maar welke Oppenheimer bedoel je? Ik ken alleen die van het Manhatten project en die ging dood aan keelkanker.
143 neutronen.

Gascentrifugetechnologie verhoogt de concentratie van de isotoop U-235 in het uranium. Deze isotoop is minder stabiel dan de overwegend aanwezige U-238 en door deze relatieve instabiliteit is U-235 geschikt voor gebruik in de kettingreactie die bekend is als kernsplitsing die essentieel is voor opwekken van kernenergie. Het verrijkingsproces verhoogt de concentratie van U-235 van het natuurlijke percentage van rond de 0,7% naar een percentage tussen 4% en 6% (afhankelijk van de wensen van de klant).

isotoop u-235 is minder stabiel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
u235 is juist heel stabiel. De halfwaardetijd is ruim 70 miljard jaar. Het wordt pas instabiel als je het beschiet met neutronen, waardoor het verandert in het instabiele u236.