Hoe weet je of een stof stroom geleidt?

En dan bedoel ik aan welke waarde kun je dat zien?

Edit:

Is het uit het volgende tabelletje op te maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat je Binas? ;) Zoals ik het kon lezen, staat noch de soortelijke weerstand als de elektrische geleidbaarheid. Maar in de eerste twee antwoorden staan een paar artikels waarin formules staan. Misschien kan je de waarden in je tabellen wel invullen in een van die formules...

Antwoorden (5)

Dit kan je aflezen aan de soortelijke weerstand van een stof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Damn, te laat... De omgekeerde waarde is de elektrische geleidbaarheid.
De elektrische geleidbaarheid (in Siemens/meter) van een stof is een maat voor hoe goed die stof stroom geleidt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De weerstand, aan de weerstand merkt men dat en omdat het van de soort stof afhangt, noemt men dit soortelijke weerstand...

Is die soortelijke weerstand kleiner dan oneindig, dan zal er een stroom lopen...

En het is niet in jouw tabel terug te vinden...

:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, niet via deze tabel. Wel is het in het algemeen zo dat metalen en hun oxides goed geleiden. Polymeren geleiden eigenlijk nauwelijks (op een paar uitzonderingen na). Bij keramische materialen hangt het af van de o.a. de puurheid. In het dagelijks leven is het meestal zo dat glanzende materialen beter geleiden dan doffe. Een andere goede is het aanraken met je hand, als het koud aanvoelt is het over het algemeen ook een goede elektronengeleider.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad soortelijke weerstand, tabel 8-11 in je BINAS.