Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

vloeibaar water bevriest in mijn mond ?

vanmorgen had ik een flesje water in de vriezer gelegd vanmiddag haalde ik het eruit het was nog vloeibaar maar toen ik ervan ging drinken bevriesde het instant zelfs het water wat in mijn mond zat hoe kan dat ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Dat is supergekoeld water, het is vloeibaar maar als je er iets in gooit/steelt of het schudt wordt het ijs.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
waarom wordt er gesproken van vloeibaar water. Water is toch per definitie al vloeibaar. Als het niet vloeibaar is heet het anders namelijk ijs of ....
Dit is een bekend fenomeen. Waarschijnlijk heb je hem heel voorzichtig uit de vriezer gehaald, zonder hem teveel te bewegen. Hieronder plaatst ik een youtubefilmpje over het fenomeen.

http://www.youtube.com/watch?v=PYyFpgvWjeA
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb ik nog nooit meegemaakt, aangezien water om te bevriezen, dus om van vloeibaar naar vast te gaan, moet afkoelen... Je mond is over het algemeen warm van binnen, en zal het water dus alleen maar verwarmen en niet afkoelen...

Het enige wat ik kan bedenken hoe dit zou kunnen is dat het water dat je dronk precies 0 graden was. Dan is water in de 'overgangsfase'. In de overgangsfase kan water zowel vloeibaar als vast zijn. De 2 omstandigheden waarop water van 0 graden van vloeibaar naar vast gaat is 1) door afkoelen en 2) door verhoging van de druk. (hierdoor druk je het water samen en gaat dit in de bevroren kristalstructuur zitten)

Deze laatste zal waarschijnlijk bij jou het geval zijn geweest.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat verschijnsel heet vriespunt vertaging eigenlijk had het moeten bevriezen maar omdat het zeer zuiver is is dat nog niet gebeurd in de mond zijn genoeg deeltjes die het wter meteen aanzetten vast te worden
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is het zelfde als je een flesje bier in de diepvries legt voor rond de 3-5 uur, als je ermee dan op de tafel stompt met de onderkant bevriest het ook, dit komt doordat de kiemen niet weten dat ze de vloeistof moeten laten bevriezen omdat deze nog niet door hebben dat de vloeistof onder het 0graden celsius punt is
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding