Weeg de fles voor dat je hem vult, en nadat ie gevuld is. Of zoek de dichtheid op, en reken daarmee verder. Denk eraan dat je in kilogrammen en liters moet rekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima antwoord hoor. Ik snap de min niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij vraagt hoe bereken je en niet hoe meet je...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat geeft hij ook als tweede optie (dichtheid), alhoewel dat inderdaad niet verder uitgelegd wordt.
Door eerst de lege fles te wegen. Dan de fles inclusief inhoud wegen. En dan het gewicht incl inhoud- gewicht van fles = gewicht inhoud..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij vraagt hoe bereken je en niet hoe meet je...
Massapercentage =
Deel bepaalde stof : (delen door) gehele stof. Dus in dit geval:
[Deel bepaalde stof in ML] : 500 ml.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve dan dat het massapercentage niet gevraagd wordt.
Dat is puur afhankelijk van de massa van de stof. 500ml water heeft een ander gewicht dan 500ml aardolie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je zegt is natuurlijk waar, maar geeft geen antwoord op de vraag.
Elke stof heeft een soortelijke massa en een soortelijk gewicht: Het gewicht van een MOL van de stof, en het volume van een MOL van die stof. Dit soort gegevens kan je bv in BINAS opzoeken.

Je weet het volume: 500m. Deel dit doort het soortelijke volume. Je hebt nu het aantal MOL van de stof dat er in kan. Dit vermenigvuldig je met het soortelijk ghewicht en je weet het gewicht van de 500ml.

Let wel: Het volume kan varieren met temperatuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vermenigvuldig de inhoud van de fles met de soortelijke massa van de vloeistof en je weet hoeveel gram vloeistof er in de fles zit. Je moet wel met dezelfde eenheden rekenen natuurlijk, dus geen ml, l, kg en gr door elkaar heen gebruiken.
Voorbeeld:
Volume fles is 500 ml = 0,5 l
Sm vloeistof olie 0,85 kg/l
Gewicht vloeistof 0,5 x 0,85 = 0,425 kg = 425 gram
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het alleen berekenen als de dichtheid van de stof bekend is.
Dus eerst maar de vraag is het een mengsel van stoffen (zoals benzine, zout water, stroop etc.) of is het een chemisch zuivere stof.
Dan speelt de temperatuur een rol, de dichtheid is in geringe mate afhankelijk van de temperatuur, van veel vloeistoffen is de dichtheid gegeven bij kamertemperatuur 20 graden Celsius.
Is deze dichtheid bekend, dan bereken je de dichtheid in gram per CC( mL.) X 500mL.

Is de dichtheid niet bekend dan moet je die bepalen, al na gelang van de gewenste nauwkeurigheid met een maatcilinder ( speling 5%) die je eerst getarreerd hebt of met een maatkolf (speling minder dan 1%) of met een pyknometer (speling minder dan een promille), uitgaande van een zeer nauwkeurige balans en een juiste werkwijze
De op deze wijze verkregen dichtheid is de basis voor je berekening.

Zeer vluchtige stoffen als aceton , ether etc. vereisen een flinke werksnelheid, ze verdampen zo snel dat je de weegschaal terug ziet lopen.
De pyknometer is dan handiger, verdamping speelt dan nauwelijks een rol maar ook een afsluitbare maatkolf houdt de vloeistof onder de dop.
Succes!!