Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Antwoorden (3)

Bij refluxen laat je het verdampte oplosmiddel terug stromen in je kolf om zo veel mogelijk te bepalen stof in je oplosmiddel te krijgen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De reflux wordt toegepast om een zo goed mogelijke scheiding van de verschillende vloeistoffen te krijgen.
Als het gaat om de vloeistof met een hoog kookpunt dan kan men langdurig destilleren zonder al te grote verliezen.
Gaat het om de vluchtige component dan geeft de reflux de mogelijkheid van een tweede scheiding; de eerste vond plaats in de kolf, maar dan gaat er nog veel van de stof met een hoog kookpunt mee in de damp. In de kolom condenseert de damp op de platen of raschig-ringen, de condensatie levert weer de warmte om de vluchtige component opnieuw te laten verdampen terwijl de reflux weer terugloopt in de kolf.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In feite zorgt de reflux voor extra scheiding stappen.

Je zou een destillatiekolom kunnen vervangen door verschillende kolven na elkaar waar je telkens (is heel moeilijk uitvoerbaar natuurlijk) de ene kolf voedt met het destillaat van de kolf ervoor en met het retentaat (= wat er achterblijft) van de kolf erna. Zo krijg je een reeks kolven die steeds zuiverder worden in de te destilleren stof.

Het aantal "scheiding stappen" in een destillatie kolom is afhankelijk van meerdere factoren bijv de reflux hoeveelheid (je kunt een beetje refluxen of heel veel), dus daar kun je wat mee spelen

in een zg t,x diagram kun je dat zelfs uittekenen, ik heb een (willekeurig) plaatje toegevoegd als voorbeeld
(Lees meer...)
amigo
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
ha ha, dank je, maar zo zag ik het zelf niet eens, ik vond het een mooie aanvulling op jouw verder prima antwoord. is dat lekker, zo thuis gestookt, als ik ooit nog eens tijd heb.......

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding