Abslolute nulpunt kan niet lager?

Is het niet een oneindig proces die lage temperatuur?
Ik bedoel waarom kan het niet kouder worden? Misschien kunnen wij het alleen niet meten met alles waar we bekend mee zijn in ons universum. Kan het dan wel oneindig warm worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het kan niet kouder worden. Dat komt door wat temperatuur ís: thermische energie. Thermische energie is de hoeveelheid beweging van de delen (de moleculen) van een object. Met andere woorden: warmte is de beweging van moleculen.

Bewegen de moleculen niet, dan is er dus géén warmte. Minder warmte dan helemaal geen warmte kan niet, dat zou zoiets zijn als water schenken uit een leeg waterglas. Koude is niets meer of minder dan het verminderd aanwezig zijn van warmte. Een totaal gebrek aan warmte is dus de laagste temperatuur die je kunt bereiken.

Dit is een kwestie van theorie, niet van meten. We hébben het absolute nulpunt nooit gemeten. Wel kunnen we kijken naar de verminderde beweging van moleculen bij lagere temperatuur, en vanuit die informatie berekenen waar het absolute nulpunt moet liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heb ik ook geleerd op school. Maar staan moleculen van bijvoorbeeld ijzer eerder stil dan van zuurstof? Ijzer is al vast dus die zit lijkt mij dichter bij zijn nulpunt. Of beginnen alle moleculen al bij 1 graad boven het nulpunt te bewegen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
c+

Andere antwoorden (6)

omdat alle moleculen dan stilstaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij het absolute nulpunt, de laagste temperatuur mogelijk (-273 graden celcius) bewegen de atomen niet meer. En nog minder bewegen kan niet, daarom kan de temperatuur ook niet lager.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vergelijk het met lopen.. Als je harder loopt wordt het warmer, als je gaat rennen wordt het echt heet. Terwijl als je stilstaat dan is het koud, maar langzamer dan stilstaan kan niet. Je kan wel altijd proberen om sneller te gaan rennen. Wanneer je stilstaat is het dus -273 graden en aks je rent is het heel heet en als je nog harder rent wordt het nog heter.. De buurman rent nog harder dus wkrdt het nog hter etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er bestaat zeker wel een minimale temperatuur. de minimale termpratuur is 0 graden Kelvin ookwel -273 graden celcius. er staat meer informatie bij mij bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Theoretisch is het absolute toppunt de temperatuur waarbij de deeltjes een snelheid gaan krijgen, die gelijk is aan de lichtsnelheid. Ik heb geloof ik wel eens ergens gelezen dat dit een temperatuur zou moeten zijn met een 1 met 26 nullen. Dit is dan alleen theoretisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Massa deeltjes kunnen nooit een snelheid hebben die de snelheid can het licht benaderd, Einstein bewees dat deze dan namelijk een oneindige massa zouden naderen
Je kan niet kouder als 0 K=-273,15C want de moleculen staan dan stil.