Waarom verandert de gewichtsaanduiding van de weegschaal als ik me beweeg op die weegschaal?

Als ik op de weegschaal sta en ik beweeg alleen maar met een arm dan begint het wijzertje (ik heb geen digitale) als een gek te bewegen. Ik weeg toch niet minder (of meer) als ik me beweeg?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (8)

Als je beweegt ga je een beetje omhoog. Je spingt een beetje als het ware.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedere beweging is verplaatsen van gewicht.
Verplaats je een arm naar boven dan weeg je heel even lichter, daarna iets zwaarder (omlaag) en dan weer de juiste stand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je je arm omhoogbeweegt zet je je een beetje af en dat drukt op de weegschaal daardoor lijk je een beetje zwaarder..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik op mijn veerweegschaal mijn schouders ophaal met een rukje gaat hij eerst een paar kilo omhoog (heel kort) en dat is wat je ook verwacht, maar dan daalt hij met bijna twintig kilo (veel meer dan je verwacht).
Die paar kilo die hij eerst teveel aangeeft zorgt voor een te hoge tegendruk van de veer waardoor je hele lichaam een klein stukje omhoog wordt geworpen en de traagheid van de massa van je hele lichaam zorgt er op zijn beurt weer voor dat je even veel minder zwaar op de veer drukt en dat geeft dat grote verschil naar beneden. Daarna volgen nog wat kleinere schommelingen eer er weer een evenwicht is (de mechanische weerstand van het systeem werkt als schokdemper, waardoor de schommelingen snel weer afnemen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heeft niet alleen met massa te maken.
Je gewicht wordt bepaald aan de hand van de kracht die op de weegschaal komt. De kracht is de massa maal deversnelling.
De versnelling is bij stilstand 9,81 m/s^2 (gravitatieversnelling). Bij bewegingen veranderd deze versnelling (het schommelt).
Omdat je gewicht wordt bepaald door de kracht op de weegschaal te delen door 9,81 , zal je gewicht ook gaan schommelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijna goed. De valversnelling is een product van de massa van de aarde. Al die massa samen produceert een zwaartekrachtveld. Op de aardoppervlakte bedraagt deze versnelling ongeveer 9,81 m/s^2. Bewegingen veranderen deze waarde NIET.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat snap ik. Maar als je zelf versneld door het bewegen op de weegschaal wordt dat er bij opgeteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt. De netto versnelling is dan anders waardoor een ander gewicht op de weegschaal staat. Maar de zwaartekrachtsversnelling verandert niet zoals jij in je antwoord stelde. Dat is een heel wezenlijk iets in de statica.
Je versneld wat omhoog en omlaag, dat laat zich op de weegschaal zien als gewichtsverhoging en gewichtsverlaging tijdelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals Newton al zei: Actie = - reactie

Als je een arm omhoog beweegt krijgt de rest van je lichaam een kracht naar beneden. Daar je arm niet los komt van je lichaam blijf je wel het gewicht van de arm mee tellen en meet de weegschaal dus je gewicht + de kracht die je nodig had om je arm op te tillen.

Dat is de meest eenvoudige situatie overigens. Zelfs de kleinste wiebels die je zo maakt kunnen gemakkelijk invloed hebben op de weegschaal. Immers als je van de ene voet naar de andere gaat leunen krijgt je hele lichaam een versnelling in de richting van de andere voet. F = m*a en die kracht wordt door je weegschaal gemeten.

De afwijkingen die zo ontstaan zie je op de weegschaal als het wijzertje dat dat op en neer beweegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is zo makkelijk. De weegschaal registreert de som van alle krachten erop. Wanneer je erop staat, registreert deze je gewicht ten gevolg van de zwaartekracht.

Wanneer je een lichaamsdeel beweegt, komen er krachten in andere richtingen in het spel. Als je je arm naar boven beweegt, wordt er een reactiekracht naar beneden gericht opgewekt. Deze kracht plus het gewicht van je lichaam, zorgt ervoor dat de weegschaal meer aangeeft. Wanneer je arm niet meer versnelt (want een kracht is immers massa maal versnelling), valt deze kracht weg en zal de weegschaal alleen nog maar je lichaamsgewicht weergeven.

Wanneer je je arm naar beneden beweegt, gebeurt het omgekeerde.