Was de aardbeving op Haiti voorspeld?

Veel plaatsen zijn extra kwetsbaar zoals bv Californiè voor aardbeving ,dat is wetenschappelijk uit gezocht.Was Haiti daar ook bij?

Toegevoegd na 1 minuut:
sorry, ik bedoel ,San Francisco ipv Californiè

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja maar niet wanneer.
Door de geschiedenis te bestuderen kunnen wetenschappers tegenwoordig al een beetje voorspellen waar een aardbeving in de toekomst zou kunnen optreden. De plaatsen waar breuklijnen liggen (o.a. Haíti), en waar al eerder aardbevingen zijn geweest, hebben een hogere waarschijnlijkheid voor een nieuwe aardbeving. Het is echter nog vrijwel niet mogelijk om te voorspellen WANNEER een nieuwe aardbeving zal ontstaan.
De krachten die aardbevingen zijn zo groot en doen zich voor op zo’n grote schaal (gebieden van honderden of duizenden kilometers) dat het onmogelijk is een aardbeving te voorkomen.
Het is wel mogelijk om goede voorbereidingen te treffen voor de gevolgen van aardbevingen. Bij het bouwen van huizen en kantoren kunnen constructies worden toegepast die bestand zijn tegen trillingen van aardbevingen. In gebieden waar aardbevingen vaak voorkomen is het zelfs verplicht om gebouwen zo te ontwerpen dat ze aardbevingen kunnen doorstaan, alleen houdt men zich niet altijd aan. Japan is op dit gebied al heel ver.
Ook is het mogelijk om in risicogebieden de bevolking voor te bereiden door voorlichting te geven over wat men wel of juist niet moet doen tijdens of na een aardbeving. Menselijke slachtoffers vallen meestal niet door de aardbeving zelf, maar vooral als gevolg van instortende gebouwen, branden, overstromingen of vloedgolven.
Er kan ook aan voorbereiding gedaan worden door in het gebied alvast reddingsdiensten en hulpgoederen klaar te hebben, die direct na een aardbeving kunnen worden ingezet.
In sommige landen zoals Japan en bij de eilandengroep Hawaï is een waarschuwingssysteem opgezet dat de bevolking moet alarmeren voor een naderende tsunami als gevolg van een zeebeving.
Zelf heb ik drie jaar geleden een kleine aardbeving meegemaakt op Maui en ik kan je vertellen dat dit een heel vreemde ervaring is. Gelukkig voor ons lag het episch centrum 250 km verder op. En ondanks dat de Amerikanen heel ver zijn op het gebied van het onderzoeken van aardebevingen, was ook deze niet (op dat moment) voorspelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De aardbeving op Haïti was twee jaar geleden al voorspeld door geologen. Ook de kracht van de klap was voorspeld. ‘Ten zuiden van Haïti loopt een breuklijn die al lang vastzit’, legt professor Marc De Batist van de universiteit Gent uit. ‘De breuk was over tijd, in ons jargon. Er werden zodanig grote spanningen in opgebouwd dat ze onvermijdelijk tot ontlading moesten komen.’
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, inderdaad in 2008 al voorspeld, alleen exacte plaats en datum kon niet gegeven worden.
jc54
14 jaar geleden
Veel soorten DIEREN voelen een aardbeving en/of vulkaanuitbarsting aankomen.
Naar mijn mening is een zeer secure observatie van dieren die vaker aangetoond hebben vlak voor het onheil gedragsveranderingen te hebben die significant zijn.
We zullen naar mijn mening dus via natuurlijke indicatoren (zoals dieren), natuurrampen moeten pogen te voorspellen.
Met wetenschappelijke apparatuur lopen we alleen achte de feiten aan of is het tijdstraject van uitbarsting veel te groot, zodat de voorspellende waarde daarvan vooralsnog onbruikbaar is.
Dieren voelen onheil (subsonisch geluid, afwijkende trillingen, vrijgekomen bodemgassen enz.) in een mix van afwijkende indrukken die zij wel goed weten te interpreteren en wij mensen vaak niet.
Weet iemand een betere methode?
Luister naar de dieren, die het vege lijf proberen te redden en deze signalen niet negeren, omdat ze geen gebouwen
ed. bezitten en daar ook geen zorgen over hebben.
Het is juist de veelheid aan afleidingen waar de moderne mensen mee zitten, waardoor ze hun instinct niet
goed meer kunnen gebruiken.
Laten we dan het instinct van dieren lenen............
Wel moet er goed voor deze dieren gezorgd worden, gestresste dieren zijn ook vermiderd gevoelig voor instinctieve signalen en de interpretatie daarvan.