weet iemand wat zwaarder is: een container gevuld met water of die zelfde container gevuld met water en een schip erin

(water in de container in beide gevallen gevuld tot aan de rand)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien handig om er bij te vertellen van wat voor materiaal het schip gemaakt is? Hout? Staal?

Het beste antwoord

Volgen de wet van Archimedes is de opwaartse kracht gelijk aan het gewicht van de hoeveelheid verplaatste vloeistof.
Het gewicht van (het over de rand van de container) weggevloeide water is gelijk aan het gewicht van het schip. (Het maakt niet uit waarmee het schip al dan niet is beladen).
Dit is de onderbouwing van de conclusie dat het qua gewicht niet uitmaakt of er in de tot de rand met water gevulde container een schip drijft of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit dacht ik ook, bedankt voor de bevestiging

Andere antwoorden (7)

Het soortelijk gewicht van water is minder als dat van staal. Met schip dus zwaarder....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt eraan of het schip ballast aan boord heeft en waaruit die ballast bestaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je bootje nog drijft en de container in beide gevallen tot het randje met water gevuld is, is het gewicht het zelfde. Als je schip op de bodem rust, is het zwaarder dan het volume verdrongen water (hoe heette die griek alweer in zijn badkuip?), en weegt het geheel dus ook meer dan de container gevuld met alleen water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Archimedes
even zwaar,
zie de uitleg bij nomarc.

heel makkelijk zelf uit te proberen.
nodig:
goeie weegschaal, pan, iets zwaars wat nog wel drijft (bijvoorbeeld een glas met kiezelstenen) en natuurlijk water.
let op dat je het niet te zwaar maakt als je een keukenweegschaal gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zodra de boot massa heeft en op het water drijft, tilt het water de boot en is het dus zwaarder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De container met water en schip wegen het meest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Licht aan het gewicht en dus ook de massa van het schip.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien eerst de andere antwoorden lezen..