Wat is een goed reagens voor nicotine?

Met welk reagens kan je de aanwezigheid van nicotine in tabak aantonen?

Dus: welke stof reageert met nicotine of welke handeling toont de aanwezigheid van nicotine aan?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Cotinine (COT) - Toont gebruik van tabaksmiddelen aan. Cotinine wordt aangemaakt in het lichaam na gebruik van nicotine. Na het roken van een sigaret is cotinine nog 2 tot 4 dagen aanwezig en aantoonbaar met deze snel en eenvoudig uit te voeren test.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het schijnt met picrinezuur te kunnen, maar is niet aan te raden, is nl explosiever dan TNT
Het zou wel met een zuur kunnen reageren tot een zout (zie ook de link).

Dus de beste methode op dit moment lijkt me, het laten weken van tabak, de bovenstal laag erafhalen, en reageren met het zuur.
Mijn vermoeden is dat het zuur reageert met de dubbele bindingen van de 'benzeen'-ring, (vergeef me, de naar van de C5H4N--ring is me ontschoten.) Maar let wel op, is sigarettenrook zit ook Benzopyreen (C20H12) en aan de structuurformule kun je al zien, dat hier een aanzienlijke hoeveelheid dubbele bindingen in zit.

Dus probeer eerst de nicotine te isoleren.

Heel veel succes!