Welke alternatieve brandstoffen kunnen we nu echt gebruiken als vervanging voor benzine?

We rijden bijna allemaal of benzine, diesel of gas. Op zich prima maar ik heb al meer dan 5 jaar geleden gehoord over slaolie e.d. maar blijkbaar is dat er nog niet door. Zijn er al wel dergelijke, goedkope en 'milieuvriendelijkere', alternatieven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Voor een goede vervanging van benzine ben je op zoek naar een hoge calorische waarde per gewicht.
Daarom zijn Accu's (nog) niet interessant: veel te weinig vermogen per kilo.

Plant gebaseerde koolwaterstoffen zoals slaolie en biodiesel hebben als nadeel dat het uit de voedselketen komt.

Milieuvriendelijk is waterstof. Dat maak je uit water en na verbranding het je weer water. Probleem was altijd het opslaan van waterstof. Dat moet of onder enorme druk, of in dure metalen. Als die noot gekraakt is is waterstof een veel beter alternatief.

Waterstof kun je dan weer maken op basis van groene stroom (zon, wind, waterkracht, ...)

Zie ook de video van Top Gear.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er wordt nog flink geexperimenteerd, maar er rijden al vrachtwagens rond die op biodiesel rijden. Deze brandstof wordt uit dierlijk vet gewonnen, maar kan ook uit koolzaad gewonnen worden. Omdat de brandstof een andere verbrandingswaarde heeft dan diesel, dient er een en ander aangepast te worden. Een motor die voor diesel ontwikkeld en gebouwd is, en op biobrandstof gaat rijden, zal naar alle waarschijnlijkheid problemen gaan krijgen met de injectoren.
Maarrr, er wordt nog steeds aan gewerkt.
Ter vervanging van de benzinemotor, lijkt mij de brandstofcel, welke zijn energie uit waterstof haalt, de meeste kans te maken. ook hier wordt nog naarstig aan gewerkt.
jc54
13 jaar geleden
De zon, niet echt een brandstof, maar wel een vervanger voor brandstof. Slaolie kan men ook gebruiken, alleen is dat te duur. Je hebt nog ethanol (alcohol) en waterstof. Alleen kost het ook weer energie om waterstof te produceren.

Als je alleen naar CO2 uitstoot kijkt, dan is alcohol en slaolie geen alternatief.

De duurzame auto's zullen pas komen als de fossiele brandstoffen te duur worden waardoor duurzame alternatieven goedkoper worden. Alles draait namelijk om winst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zich is planten olie, met name zonnebloem olie, vrijwel rechtstreeks te gebruiken in (oudere) diesels.
Vooral daar waar nog relatief weinig elektronica in zit. Want de aansturing met moderne elektronica gaat teveel uit van de exacte viscositeit van diesel uit de pomp.

Ik heb al eens gebruikte zonnebloemolie (na frituren) eerst gefilterd en daarna in de oude 1,9 tdi VAG motor bijgemengd. Dat ging probleemloos.
Veel voordeliger dan moeten weg gooien.

Echter, dit is alleen lonend als je "afval" olie gebruikt, dus NA gebruik in de voedingsindustrie. (denk daarbij aan de olie uit de chips fabrieken bv)

Er is maar een beperkte hoeveelheid van deze olie.
Gaan we werkelijk landbouwgronden gebruiken voor brandstof olieproductie dan is er meteen minder voedsel op de wereld...
Het is de vraag of we dat moeten willen.

Alleen ECHT alternatieven gebruiken (bv. zonnestroom) zet zoden aan de dijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je technisch, milieutechnisch of economisch gezien? Of alle drie misschien?
Technisch gezien zijn er weinig tot geen goede alternatieven anders waren ze er al geweest. Tot nu toe is het allemaal broddelwerk wat we doen. Zie de zwaar gesubsidieerde taxi's in Utrecht. Stoten indirect ook CO2 uit en na 150 km sta je 5 uur stil.
Milieutechnisch (o.a. geen broeikasgassenuitstoot) is er geen alternatief, hoogstens een aanvulling. Bio-olie produceren ten koste van de regenwouden? En we eten met zijn allen te weinig patat.
Economisch gezien is het antwoord NEE, en dat zal voorlopig zo blijven.

Op dit moment is LPG het enige goede alternatief voor benzine en diesel daar het de minste uitstoot aan schadelijke stoffen heeft. Maar onze regering praat wel over milieu en besteedt enorme bedragen aan subsidies, maar als ze belasting op LPG niet omhoog hadden geschroefd, hadden we al een behoorlijk winst op de uitstoot van die gassen en roetdeeltjes gerealiseerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn meerdere alternatieven. We kunnen zoals al eerder aangegeven op ethanol of plantaardige oliën gaan rijden. Nadeel hiervan is dat de plantaardige oliën uit de voedselketen moeten komen, waardoor de voedselprijs zal gaan stijgen en de mensen in 3e wereldlanden helemaal geen voedsel meer kunnen kopen.

Een ander alternatief is op accu's gaan rijden. Dit heeft ook een aantal nadelen. Een accu zit namelijk vol giftige chemicaliën en als die in het milieu terechtkomen, heb je een probleem. Daarnaast duurt het erg lang voordat ze weer opgeladen zijn als ze leeg zijn.

Het beste alternatief is waterstof. Ik heb geen zin om een heel verhaal op te hangen hoe dat precies werkt, dus kijk maar in de bron.
Mensen zullen dan wel gaan mopperen dat ze in een bom rondrijden, maar dat doe je met benzine eigenlijk ook. Verder zal er nog het een en ander te doen zijn over waar de energie voor de ontleding van water vandaan moet komen.
In de toekomst wordt daar vast een manier voor gevonden en voorlopig zal dat gebeuren met 'grijze stroom'. Dit zal wat vervuiling opleveren maar die vervuiling komt wel van slechts een paar centrales, waardoor de CO2 en andere stoffen veel makkelijker afgevangen kunnen worden. Vele malen makkelijker dan weet ik niet hoeveel auto's rond laten rijden met een katalysator die pas na een kilometer of 10 rijden begint te werken.