Als alle fitness apparatuur in Nederland geschikt gemaakt zou worden om stroom mee te genereren, hoeveel huishoudens kan men daar dan mee voorzien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Een energiefiets levert ongeveer 150 Watt (0,15 kW). Zie bron 1.

In Nederland is ongeveer 15,5% van de bevolking boven 15 jaar lid van een fitnessclub. Dat zou neerkomen op ruim 2 miljoen mensen. Zie bron 2.

Zij gaan gemiddeld zo'n 2 maal per week naar de fitnessclub. Dat is ruim 100 keer per jaar. Ook af te leiden uit bron 2.

Laten we er nu voor het gemak vanuit gaan dat al die mensen effectief 20 minuten (0,33 uur) op zo'n energiefiets zitten of iets gelijkwaardigs doen.

Dat zou betekenen dat al die mensen samen 0,15 * 2.000.000 * 100 * 0,33 = 15 miljoen kWh genereren.

Een huishouden verbruikt gemiddeld 3500 kWh stroom. Zie bron 4.

Je zou dus ongeveer 2800 huishoudens van stroom kunnen voorzien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn zo'n 1700 fitnesscentra in Nederland. Ik ben bang dat deze energie niet eens voldoende is om in hun eigen stroomverbruik te voorzien. Laat staan dat er huishoudens van zouden kunnen profiteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
netjes uitgerekend/geschat, plusje. En ik ben het ook eens met 1been. De conclusie vanuit energieoogpunt zou kunnen zijn dat je maar beter niet kunt gaan fitnessen, maar laten we die conclusie maar niet nemen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hele mooie benadering, goede bronvermelding, petje af...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat volgens mij om het beantwoorden van de gestelde vraag en niet om alle bijkomende problemen als efficientie, opslag, etc.
Deze laatste zijn allemaal neutraliserende effecten en ruis. Niet doen dus.
Goed beantwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel voor de reacties! Inderdaad mooi geschat 1been! Natuurlijk is het meer een gedachte experiment dan een realiseerbaar idee. Aan de andere kant; de accu's worden steeds efficiënter. Stel je maar eens voor: met de hele familie fitnessen -thuis- om de auto op te laden.... Neen, niet realistisch, maar aardig.