De moleculen staan verder van elkaar waardoor het sneller afkoelt en dan ook sneller blijft afkoelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En tijdens het afkoelen wordt het niet even koud als het koudere water?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jawel maar dan zit het al in een enorm snel proces van kouder worden en dat stopt dan niet. bij koud water moet dat eerst helemaal opgang komen en dat gaat trager.
Dat doet het niet. Water bevriest wanneer het 0 graden is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Probeer maar eens een bak warm water en een bak koud water te laten bevriezen!
Koud water vormt tijdens het bevriezen een ijslaagje langs de wand van het bakje waar het in zit. Dit werkt als een isolator, dat verder afkoelen van het water sterk afremt. Bij warm water gebeurt dit niet. Daarin zitten namelijk minder gassen opgelost dan in koud water. Deze gasbelletjes zijn het beginpunt voor ijskristallen. Als die belletjes er niet of nauwelijks zijn, bevriest water pas bij temperaturen onder de nul graden Celsius. Warm water blijft bij afkoelen dus vloeibaar tot een paar graden onder nul. Dan bevriest het geheel ‘opeens’, zonder dat er eerst een isolerend laagje ontstaat. Hierdoor bevriest warm water sneller dan koud water.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat het te maken heeft met de stoffen die in koud water wel aanwezig zijn, er al uit zijn verdampt in warm water.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ow, sorry dat zei degene voor mij ook al!
dat heeft allemaal met monoculen(weet niet of dit goed geschreven is correct me if im wrong.) te maken, Warm water met betrekking tot wasmachines leveren op 30 graden betere prestaties dan 90 graden, dit omdat monoculen dan actiever zijn met deze temperatuur en het vuil beter afbreken, ik denk dat je het ook zo moet zien met warm water.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is niet zo. Stel: als de koude bron een driepvries is (-10 graden) en je stopt een kan warm water erin en een kan koud water erin. Dan zou de kan met koud water eerder nul graden zijn (dus bevriezen). E.e.a heeft te maken warmteoverdracht en tijd.

Wat wel klopt is dat warm water sneller koelt dan koud water maar dat heeft te maken met het feit dat de gewenste eind temp dichterbij het koudwater ligt. M.a.w. als het "warme" water een dezelfde temp bereikt heeft als koudwater, dan zullen ze even snel bevriezen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Water is zerr vreemd spul. Zie de site:

http://www.lsbu.ac.uk/water/anmlies.html
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Warmteoverdracht verloopt sneller als het temperatuur verschil groter is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb inderdaad ook van dit fabeltje gehoord en ik heb de proef op de som genomen: bakje water met water op kamertemperatuur en een bakje water met net gekookt water in de diepvries gezet. Het bakje met water op kamertemperatuur was -veel- eerder bevroren dan het bakje met heet water.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Warm water bevriest niet sneller dan koud water. De afkoelsnelheid heeft nl te maken met het temperatuursverschil tussen het water en de omgeving enerzijds, en evt fase-overgangen (water->ijs) een faseovergang kost nl relatief veel energie.

Als je het warme water zou bekijken, koelt deze snel af, omdat het termperatuursverschil groot is (bv 80gr t.o.v. -15 in de vriezer). Maar omdat het water afkoelt wordt het temperatuursverschil kleiner en zal het water dus ook langzamer afkoelen.
Dus zowel het koude als het warme water (dat bv 20 graden is) heeft over het traject 20 gr tot -15gr een gelijke afkoelingscurve, echter het warme water moet ook nog afkoelen van 80 naar 20 gr.

Dus: Warm water koelt sneller af dan warm water (i.v.m. groter temp-verschil), maar het zal niet sneller bevriezen dan koud water.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Denk na, water moet eerst afkoelen om te bevriezen.
Wat moet er meer afkoelen tot het 0 graden is? Warm of koud water?