mag je olielampjes branden in huis?

Iemand probeerde me wijs te maken dat je dus geen olielampjes in huis moet branden vanwege de gassen o.i.d.
Volgens mij een beetje vreemd want gebruikte men vroeger ook geen olielampjes??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

Vroeger waren de huizen nog niet zo goed geïsoleerd, waardoor er min of meer automatisch geventileerd werd. Een enkel olielampje zal zo'n vaart niet lopen maar heb je er meerdere branden, en dat geldt ook voor kaarsen, dan kan de lucht flink vervuild raken. Heb je de boel echt potdicht dan is het grootste risico een koolmonoxidevergiftiging. Dat kwam zeker in de tijd van de kolenkachels en de open geisers nog weleens voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het kan wel, maar zorg dan voor goede ventilatie. Hou er bovendien rekening mee, dat er rook vanaf komt, dat voor aanslag op je plafond kan zorgen.
13 jaar geleden
Wij hebben een grote kroonluchter waar wel 20 olielampjes inzitten, en ons huis is nog nooit afgebrand (:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welke kleur heeft jullie plafond, vraag ik me af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gwn wit geen brandvlekken hoor, en jha in winter zijn ze bijna elke dag aan. Gwn niet al te grote vlam niks aan de hand
Dat mag best.

Ik maak ze zelf en heb er dus soms wel 10 branden, want ik moet ze ook testen natuurlijk.

Ik heb wel gelezen dat kaarsen branden in huis slechter is dan olielampen.
Bij verbranding van paraffine, de stof waar de meeste kaarsen van zijn gemaakt, komen verscheidene slechte stoffen vrij. Onder meer benzeen en tolueen verbranden niet omdat de temperatuur van de kaars te laag blijft. Tolueen kan duizeligheid veroorzaken, benzeen is een giftige stof die ook in sigarettenrook zit.
[Reclame van een luchtreiniger!]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Mooi vind ik ze, voor al alle drie zo bij elkaar! + voor de foto
Vooral Roet en brandgevaar kunnen problemen geven