Heeft springvloed invloed op de volgende zaken?

Ik zag een tijd terug op tv dat bij springvloed de aantrekkingskracht van de maan groter is en dus de zwaartekracht minder.

Mijn theorieën;
-een bal kan je verder en hoger gooien tijdens springvloed
-een marathon is sneller te lopen dan normaal
-je kan hoger springen dan anders
-je raakt minder snel buiten adem
-planten groeien sneller
-water loopt minder snel weg in de afvoer

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

De aantrekkingskracht die de maan en de zon hebben op de dit soort zaken is dermate klein dat er geen effect zichtbaar/voelbaar/meetbaar is.
Met de enorme watermassa op de aarde is dat natuurlijk veel anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
springvloed is een eigenschap van de zee die versterkt wordt door de aantrekkingskracht van de maan, heb jij wel eens een bal met springvloed gezien?
Een marathon met springvloed?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ow, en ja, de stand van de maan heeft wel degelijk invloed op planten, dat wisten landbouwers al eeuwen, maar het is nu ook wetenschappelijk bewezen.
Die maankalender voor zaaien en oogsten was dus wèl een goed idee, en geen hocus-pocus:-)