wanneer ik in een dubbelwandige theepot kokend heet water giet, klinkt dat anders dan wanneer ik er koud water in giet. hoe is dat te verklaren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Door de waterdamp die aan de binnenzijde van de pot circuleert wordt het geluid gedemt/vervormd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Waarschijnlijk door het uitzetten van het metaal van de theepot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit fenomeen doet zich niet alleen voor als je water in een dubbelwandige theepot giet.
Als je onder de douche staat luister dan goed. Eerst komt het koude water en even later het warme en je hoort het geluid van spattend water op de vloer veranderen.
De reden is omdat de viscositeit van het water verandert als de temperatuur hoger wordt.
Als je de watermoleculen onder een microscoop bekijkt hebben ze de vorm van een boemerang. Op de bocht van de boemerang zie je een zuurstofatoom en op de beide einden zie je waterstofatomen.
De zuurstofatomen houden van elektronen en dus trekken ze elektronen van hun zelf en van de waterstof naar zich toe. Daardoor worden ze een beetje negatief en worden de waterstofmoleculen een beetje positief.
Het resultaat is dat als de watermoleculen naast elkaar zitten in oplossing, waterstofmoleculen aangetrokken worden door de zuurstof atomen als een enkel aanliggend molecuul en dit wordt waterstof gebonden genoemd. Het maakt water enigszins kleverig en het geeft water een van zijn specifieke eigenschappen.
Als je nu water verwarmd gaan de moleculen meer bewegen Ze krijgen meer kinetische energie. Dit betekent dat ze meer langs elkaar heen vliegen. Ze gaan dus minder aan elkaar kleven en dit maakt water vloeibaarder of wel minder viskeus.
Als je het hete water nu uitgiet of sproeit verdeelt het water zich in kleiner deeltjes en dit veroorzaakt een hogere toonhoogte geluid dan wanneer het koud in een kopje, theepot of bad wordt gegoten (gesproeid).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De lucht in de dubbele wand zet uit. Hierdoor wordt geluid beter geleidt naar de buitenkant. Het kletteren van het water klinkt dus anders (hoger en gedetailleerder) dan bij koud water.
Overigens heeft de lucht tijd nodig om op te warmen (al gaat het vrij rap). Bij langzaam inschenken zal het dus duidelijker zijn dan bij snel inschenken