als je water op brandend vet gooit begint dit hevig te branden. Hoe komt dit? En is dit te benutten voor energie-opwekking?

Als alles brandt, brandt water ook! Heb ik wel eens gehoord van een brandweerman. Dit blijkt letterlijk waar te zijn als je water op brandend vet gooit. Het gaat dan hevig sissend op in felle vlammen. Net alsof de zuurstof- en waterstofatomen (beide op zich goed brandbaar) uit elkaar worden getrokken en daardoor prooi van de vlammen worden. Weet iemand hiervoor een verklaring? En zouden we deze onbeperkt voorradige brandstof niet kunnen benutten in de elektriciteitscentrale?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (4)

nee hoor, je laat alleen heet water in EEN klap verdampen (vuur is nl VEEL heter dan 100 graden) en elke liter water geeft 22 (uit mijn hoofd) liter stoom dus dat geeft wat geweld als het probeert te ontsnappen

Toegevoegd na 24 seconden:
heet water = het water

Toegevoegd na 16 minuten:
En de toepassing bestaat al heel lang: de stoommachine maar water is dus niet de brandstof
amigo
13 jaar geleden
Het water in de olie zorgt voor stoombelletjes. Die drukken het hete vet in de lucht, waardoor kleine spettertjes zeer heet vet ontstaan. En die kleine spetterjes verzorgen voor de steekvlammen.

Het heeft niets met het uit elkaar vallen van atomen te maken. Daar is veel meer energie voor nodig, en nee. op die manier ontstaat geen oneindige energiebron.

Toegevoegd na 1 dag:
Overigens: De brandweerman die jou verteld heeft dat water kan branden moet gewoon lekker een toilet gaan bewaken. Watr kan niet branden, het is nl al verbrandt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2 feiten: Vet drijft op water vet brandt alleen aan het oppervlak (door omzetting naar gasvorm)

Een bak met vet van zo'n 180-200 graden waar water ingegooid wordt geeft een heftige reactie, ga maar na:
Het water wil in 1 klap koken/verdampen (wat natuurlijk niet helemaal lukt) en het vet wil gaan drijven op het water<-> het water zinkt naar de bodem waar het doorgaat met koken. Het vet borrelt dus heftig en spat uit de pan.
Wat er eigenlijk gebeurt is dat het effectieve oppervlak wordt vergroot. Hieruit volgt dus een heftigere reactie(het heftiger branden). Dit komt ook omdat de zuurstof in de lucht er makkelijker bij kan.
13 jaar geleden
Het water komt in het brandende vet en verdampt direct door de hitte, het water wordt dus gas ipv vloeistof. Water is in gasvorm ontzettend brandbaar, dus terwijl het gas opstijgt vliegt het in de fik.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik lees net dat dit niet helemaal klopt, maar als je op de link klikt kun je lezen hoe het zit.