Waar bestaat zand uit? En steen?

Uit welke elementen bestaan zand en steen? Gewoon zulk zand als je op straat tegen komt. Of hebben alle soorten zand iets gemeenschappelijks? En hoe zit het met steen?
Eventuele molecuulformules zijn welkom.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.6K

Het beste antwoord

Zand is silicium oxide, SiO2. De kleuren die je ziet zijn vooral afkomstig van ijzeroxide.

Steen kan van alles zijn; Er is kwarts, graniet, zandsteen, leisteen, basalt..

Toegevoegd na 2 minuten:
toevoeging; Van zand vind je meestal na verloop van tijd alleen het kwartsdeel, ofwel silicium oxide, terug, uitgebreider:

Samenstelling
In dit Corsicaanse zand bevinden zich korrels van het mineraal olivijn, die de vaalgroene kleur van het zand veroorzaken.
De duinen van White Sands National Monument in New Mexico bestaan bijna volledig uit gips, een mineraal dat normaal zou wegspoelen maar daartoe op deze locatie geen mogelijkheid heeft.
Een grote korrel zand (ca. 2 mm) in vergelijking met zeer fijn woestijnzand.

Zand kan uit verschillende componenten bestaan. Ten eerste bestaat een groot deel van het zand vaak uit kleine fragmenten van gesteenten en mineralen, vooral in het binnenland en buiten het tropische gebied. Ten tweede bevat veel zand biogene deeltjes; fragmenten van schelpen, koraalskeletten en foraminiferen. Biogene zanden bestaan uit calcium en lossen daarom op in zuur. Ten derde kunnen zandkorrels op chemische wijze worden gevormd. Dit is het geval bij evaporieten en oölieten. Soms worden weggeworpen flessen en ander menselijk afval uiteindelijk gereduceerd tot zand. Dit is onder andere gebeurd op Glass Beach in Californië en Junk Beach op Hawaï.

Continentale gesteenten worden gedomineerd door graniet en ander gesteente met een hoog gehalte aan veldspaat, mica en kwarts. Deze mineralen komen daarom veel voor in continentale zanden. Andere mineraalkorrelsoorten in van graniet afkomstige continentale zanden hebben meestal dichtere en donkerder korrels. Dit zijn de zware mineralen die gebruikt kunnen worden om de oorspronkelijke bron op te sporen. Sommige stranden bestaan uit zogenaamde placer-afzettingen, waar bepaalde zware mineralen selectief geconcentreerd zijn. Zo kan onder andere titanium worden gewonnen uit zand.

De hardste, chemisch meest stabiele componenten van zand blijven uiteindelijk over. Daarom bestaat veel zand voor het grootste deel uit korreltjes kwarts, een mineraal dat veelvuldig voorkomt in de aardkorst (in graniet) en uitzonderlijk hard is. Een zand dat vrijwel geheel uit kwarts bestaat wordt schoon zand of glaszand genoemd. Een meestal gebruikte term in Nederland is zilverzand. Andere mineralen die veel voorkomen zijn veldspaat, mica, calciet, gips en vulkanische gesteenten.