Hoeveel volt zit er ongeveer op een statische schok?

Gisteren lag ik in mijn bed en pakte mijn fleecedeken, maar er kwamen allemaal statische schokken vanaf, en ze deden best pijn. En ik kon ze zien, maar ik zie ze alleen 's nachts. Ik vroeg me af hoeveel volt daar ongeveer op staat, want ik vond het best wel eng. :p

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.5K

Antwoorden (8)

Elektrische of statische lading ontstaat door wrijving. Je kan het vergelijken met een onweersbui. In die bui wrijven verschillende luchtlagen en alle regendruppels en hagelstenen langs elkaar, waardoor er ‘elektriciteit’ opgewekt wordt. Op een gegeven moment wordt de lading zo groot, dat het tot een ontlading komt en dan is de bliksem geboren.

Ook bij mensen werkt dit zo. We zitten nou eenmaal niet stil en daarom hebben ook wij te maken met wrijving. Bijvoorbeeld tussen kleren en de huid. Maar ook tussen onze schoenzolen en de vloerbedekking. Hierdoor bouwt elektrische lading zich op en die kunnen we niet altijd kwijt. Tenminste, tot het moment dat we een goed geleidend voorwerp aanraken. En als we dat doen, voelen we de ontlading.

Hoeveel volt er tijdens een ontlading ontstaat hangt natuurlijk af van de lading die zich opgehoopt heeft. Als je een kam door je haar haalt zal bij een ontlading enkele millivolts meetbaar zijn.
Maar wat te denken van een ontlading tijdens een onweersbui? Kijk eens naar de diameter van een bliksemafleider. Spanningen van 10.000 volt (zeer kortstondig) kunnen daarbij optreden.

Dus blijf tijdens een onweersbui lekker in je auto zitten daar ben je zeer veilig.

Toegevoegd na 18 minuten:
Van wel 10.000 V en hoger.

Toegevoegd na 21 minuten:
Niemand kan zeker weten dat hij/zij zelf, of de componenten waarmee wordt gewerkt een statische lading hebben.
Maar kleine ladingen tot 100Volt zijn gewoon en grote ladingen tot 35000 Volt kunnen aanwezig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om het te voelen is 3500 volt of meer nodig.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De exacte lading kan ik je niet vertellen. Wel kan ik zeggen dat statische elektriciteit van een deken niet gevaarlijk is, en het zal je nooit meer doen dan hoe je zei dat je iets voelt. De schok die je ziet op je deken zal rond de 3000 volt liggen, het aantal ampere zal heel laag zijn.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als vuistregel kun je grofweg 1000 Volt per millimeter rekenen. Dus zijn de vonken een centimeter groot, kan de spanning zo maar 10.000 Volt zijn. Dit klinkt veel, maar is in kompleet ongevaarlijk (behalve als je huis/kamer goed met gevuld is met b.v. aardsgas en zuurstof, maar dan is ook het bedienen van een lichtknop niet echt gezond).

Statische schokken komen in de winter meer voor dan in de zomer omdat in de winter de lucht veel droger is en beter isoleert. Zo kan meer statische lading opgebouwd worden en krijg je eerder vonkjes. Als je er niet van houdt, zul je je kamer vochtiger moeten houden of andere kleren/dekens gebruiken die niet zo veel opladen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ontladingen van statische elektriciteit hebben vaak een specatculair hoog voltage. Tot 10.000 volt is niet ongewoon. De energie in deze onladingen is echter heel laag waardoor je niet meer voelt dan een prikkende sensatie. Vaak wel vervelend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja kun je hierdoor dan geen brand krijgen vraag ik mij af?
Want het is echt best eng om te zien vooral 's nachts als t donker is zie de vinken eraf springen
Ik heb t dekentje niet meer gebruikt.in bed
Wel beneden op de bank en dan overdag
Groetjes Vitamientje

Toegevoegd na 47 seconden:
Lees vonken ipv vinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Reken maar van 5 tot 15 KV.
Het is onjuist 1KV per mm te rekenen, dat hangt af van de vorm en de polariteit, bij positieve lading krijg je bij dezelfde spanning beduidend langere vonken dan bij negatieve lading.
Bij een millimeter kun je zodoende al op 5KV zitten en bij 5 mm al op 10KV.
Hoe hoger de spanning is , hoe hoger de zelfontlading.
Onder normale omstandigheden komen spanningen van boven de 15 KV niet snel voor.
Bij 35KV gaan je haren al uit elkaar staan (in geringe mate)
Je moet dan echter geisoleerd staan en bijvoorbeeld kunststof afrollen of het vlies van plexiglas aftrekken, daar komt veel lading bij vrij.
De elektrische vonk kan brandbare dampmengsels beslist ontsteken omdat de temperatuur (28000K) ver boven het ontstekingspunt ligt.
Benzinedamp/luchtmengsels en statische elektriciteit staan dus op gespannen voet met elkaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe het precies in elkaar zit weet ik niet, maar ik heb altijd begrepen dat de hoeveelheid Volt minder belangrijk is dan het aantal Ampère mbt pijnlijkheid en dodelijkheid van stroom en schokken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kortom, hoe hoger de Amperage hoe gevaarlijker. Statische elektriciteit heeft een zeer lage Amperage en kan een zeer hoog Voltage hebben...