Wat is de chemische stof welke zorgt dat er altijd lucht in mijn radiatoren zit?

Ik ben al een kleine veertig jaar verwarmingsmonteur, en heb adressen waar men steeds de hoogste radiatoren moet ontluchten omdat men het water hoort lopen, ook bij mezelf sinds ik een andere c.v. ketel heb aangeschaft.
Dit is geen normale lucht, maar waterstofgas of iets dergelijks want als ik vuur bij de ontluchter houdt brand dit als een snijbrander,dus dit lijkt mij waterstofgas.Gelukkig is het ontluchtingskraantje van messing en het gaatje zo klein dat het vuur niet terug kan in de radiator, want het is zeer fel. Ik raad ook niemand aan welke geen kennis heeft van dit verschijnsel aan om dit uit te proberen. Maar de vraag is wat offert zich op om waterstofgas te maken, is dit de kraan (messing) de ketel
(aluminium c.q. aluminiumlegering) of ijzer ( radiatoren)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Conventionele radiatoren gemaakt van ijzer dat vervolgens in contact komt met heet water, kunnen waterstofgas (H2) doen ontstaan. Dit kan voorkomen worden door een anti-roestmiddel toe te voegen aan het circulerende water in het gesloten centrale verwarming systeem.
H2 ontstaat door corrosie van het inwendige van de stalen radiatoren in de nabijheid van heet water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De tijd op g.v. is om, en als onderhoudsmonteur en een zelfstandig bedrijf ik heb weinig tijd vanwege de vorst om dit nog verder uit te spitten. ik zal er wel niet uitkomen en he deze vraag ook al eens gesteld aan diverse ketelfabrikanten, maar deze moesten het antwoord ook schuldig blijven. nogmaals bedankt voor de moeite, ik moet weer eens iemand uit de kou gaan helpen. gr. ARKE

Andere antwoorden (1)

Het kan zuurstof in hoge concentratie zijn, maar er kan ook een hele kleine hoeveelheid waterstofgas (H2)ontstaan uit het water (H2O). Dat zal dan via een chemische reactie gaan met bijvoorbeeld corrosie in de leidingen. Dan hangt dan waarschijnlijk af welke metalen in de radiatoren en kranen worden gebruikt hoeveel corrosie er optreed en hoeveel waterstofgas er ontstaat.

Het ontluchten moet een of tweemaal per seizoen worden gedaan omdat dit:

1. Zorgt dat het water minder goed kan doorstromen
2. Er met minder zuurstof in het water minder corrosie van de leidingen kan optreden.
3. Het borrelt in de leidingen

Toegevoegd na 5 minuten:
Normaal gesproken reageert waterstof gas met zuurstof:

2 H2(g) + O2(g) → 2 H2O(l) + 572 kJ (286 kJ/mol H2)

Daar komt veel energie bij vrij en dit is de reactie die je initieert als je het aansteekt.

Als in de leidingen het aanwezige zuurstof reageert met metalen (oxidatie), dan wordt het water zuurtsof arm en reageert het H2 niet in de leidingen. Als er in jouw situatie echt puur H2 ontstaat dan lijkt me een waarschuwing inderdaad op zijn plaats om geen vuur te gebruiken bij het ontluchten. Na het ontluchten is het geen probleem meer.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik ga er vanuit dat vooral het ijzer in de leidingen de oorzaak is. Dus gewone roest en een vorm van elektrolytische corrosie.

Bijgaande website geeft dat ook aan, maar dit is wel een bron om een anti-roest middel te voorkomen. Het toevoegen van anti-oxidatie middelen in radiatoren wordt echter wel vaker gedaan.

Toegevoegd na 12 minuten:
Tot slot: Als het om bacteriële verontreiniging gaat en je een gaslucht ruikt is het waarschijnlijk methaan. Ook een brandbaar gas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, som ik ken jou antwoord eigenlijk al jaren en heb al jaren uitgeprobeerd of het nou alleen lucht was, wat meestal ook het geval is, of h2. Ik ben er ook zeer voorzichtig mee. Ik draai het ontluchtingskraantje ook niet helemaal open om het te proberen, maar durf er gerust een brandende lucifer bij te houden omdat het gaatje zo klein is dat dit werkt als een ouderwetse mijnlamp, de vlam slaat niet naar binnen. Maar sommige installaties komen nooit van dit geborrel af, en dan is het wel eens het proberen waard of het iets anders is dan gewone lucht. Maar sinds ik een andere c.v.ketel heb is bij mij dit probleem ook gekomen en wil ik er wel vanaf. Om iets in het water te doen is geen optie omdat dan in de meeste gevallen de garantie van de ketel vervalt. Dit is ook te meten aan de hand van de zuurgraad van het ketelwater. Daarom mijn vraag omtrent deze gevallen,. misschien wordt ik wat wijzer om deze vraag landelijk te stellen.
Niemand heeft tot nog toe deze vraag kunnen beantwoorden, en ik verwacht hier hier ook geen echt goed antwoord te krijgen, maar wie weet: niet geschoten is altijd mis. alsnog bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo Arke, Maar wat wil je dan precies weten? Uit de vraag leidt ik af dat je wilt weten of het H2 is. Dat geloof ik wel. En methaan kan ook als er bacteriën in groeien. Meeste kans echter op H2. Omdat je het onder chemie plaatst kan ik aangeven dat het een oxidatiereactie betreft tussen water en het metaal in de leidingen. Het antwoord is dus dat het geen gewone lucht was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@som, jij zegt iets over methaan maar het lijkt me toch sterk dat er CH4 ontstaat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ALs er bacterien in zitten kan dat wel onder anaerobe omstandigheden (dus in zuurstofarme omgeving). Maar dan moeten er wel organische verbindingen afgebroken worden en dat lijkt me minder voor de hand liggend. In de bron (ferox) wordt methaan ook genoemd als gas dat kan ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit de antwoorden welke ik gekregen heb kan ik nauwelijks iets opmaken wat de vorming van dit gas bepaalt. Ik zou graag weten wat het voor een gas was? Verder zou ik graag willen weten wat hieraan te doen? Van mijn leveranciers van c.v. ketels krijg ik ook geen informatie welke mij verder helpt. Dit is geen op zichzelf staand feit, in de praktijk heb ik dit al diverse malen meegemaakt. Het is hinderlijk maar men kan er wel mee leven.Wat ik wel weet is dat het gas brand als een snijbrander, het geeft ook hetzelfde geluid. Ik had gehoopt op een oplossing, maar helaas. verder nog bedankt een ieder welke gereageerd heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aan Som en Wildelely. Als ik praat over mijn c.v. installatie, deze is van 1975. Zelf aangelegt met dikwandige pijp , ( niet verzinkt) al diverse ketels van diverse merken uitgeprobeerd, nooit trammelant. Maar bij de huidige ketel constant gas ophoping in de bovenste radiator,. Ik moet na 2 jaar nog steeds ieder 2 dagen ontluchten om van dit geloop van water af te komen. Vorige ketel heeft 16 jaar gedraaid zonder problemen (NEFIT TURBO) nu een ( NEFIT TOPLINE ) beide een aluminium warmtewisselaar. Bij turbo en eerdere ketels geen gasontwikkeling. Bij Topline wel,. Bij alle voorgaand ketels hing er een boiler van 80 liter aan voor warm water. Laatste keer dat ik bijgevuld heb is ongeveer 1 jaar geleden.( Expansievat 50 liter is ook van 1975) en is nog goed. Om iets te verbranden is zuurstof nodig, deze kan er alleen maar inkomen tijdens vullen, of lekkages, of tyleenslang voor vloerverwarming, welke niet zuurstofdicht is. Maar aangezien ik geen vloerverwarming heb kan dit in mijn geval niet. Ik ben geen scheikundige , daarom deze vraag aan personen welke hier (misschien)verstand van hebben. Het gaat mij niet om het ontluchten (dit is een kleine moeite) maar meer om de vraag waarom gebeurd zoiets. DE ketelfabrikanten willen persee niet dat er iets in het water gedaan wordt om dit te voorkomen, maar geven ook geen oplossing.