gaan G-krachten door water?

Ik zat net in de auto met een bak met water en vissen er in. Ik vroeg me af of de G krachten invloed hebben op die vissen dan? Of dat de G krachten alleen invloed hebben op het water en dat de vissen alleen klotsend en schommellend water ervaren en geen G krachten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Die G-krachten trekken zich niets van het water aan; als je een loden goudvis zou hebben dan zwemt hij na stevig optrekken achterin de bak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
G krachten is niks anders dan de zwaartekracht maar dan bijv een beetje meer.
Dus iets dan in de lucht naar beneden valt zal onder invloed van een extra g-kracht een extra kracht ondervinden om te vallen.

In water "vallen" dingen ook (dat noemen we zinken). die zakken dus naar de bodem. Andere dingen stijgen op (die lichter zijn dan water) of blijven zweven (als ze even zwaar zijn als water). En dat allemaal veroorzaakt door de zwaartekracht. Als je een aquarium in een centrifuge zou kunnen stoppen zouden die krachten ook toenemen maar iets dat precies even zwaar is als water ervaart dezelfde kracht als het water en blijft dan dus op zijn plaats. Vissen kunnen min of meer zweven in water dus die zouden er niet al te veel last van moeten hebben.
amigo
13 jaar geleden
G-krachten gaan door alles. Ook door water. Als je plotseling zou remmen nadat je met een grote snelheid over een autoweg rijd, botst je vis zeker tegen de voorkant van het aquarium. Maar een vis is ligt en heeft daardoor minder last van G-krachten. Als je nou een visje van steen zou nemen (ligt hij wel op de bodem)...