Je vindt op deze site formules omtrent de universele dracht van betadeeltjes in mg/cm^2.

i..v.m. afscherming tegen a)alphastraling b)betastraling en c) gammastraling vind je de opomerking dat in de meeste gevallen een afscherming van 1g/cm^2 voor betastraling voldoende moet zijn.

Toegevoegd na 38 seconden:
correctie: opomerking = opmerking
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De universele dracht voor betadeeltjes is altijd gelijk voor welk absorberend materiaal dan ook, echter is de universele dracht wel energieafhankelijk. Om welke energie gaat het dus?