Wie kan de begrippen 'impuls' en 'impulsmoment' in heel eenvoudige woorden uitleggen? eventueel met een voorbeeld.

Bij het zoeken naar een antwoord op de vraag :http://www.goeievraag.nl/vraag/energiebron-zorgt-aarde-draaien-bron.110655
kwam ik tot twee begrippen die ik niet in twee woorden kan uitleggen , door de techniciteit van de begrippen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Impuls heeft te maken met translatiebewegingen waarbij bij een dergelijke beweging zowel massa als snelheid een rol spelen. Denk hierbij aan botsingen van een auto enerzijds en een vrachtwagen anderzijds waarbij de botsing van een vrachtwagen een grotere impact heeft dan de auto. Een vrachtwagen is moeilijker te stoppen.

Het impulsmoment vervult ietwat dezelfde rol maar dan bij rotatiebewegingen.
Het wordt ook wel de 'hoeveelheid draaiing' genoemd.

Toegevoegd na 16 minuten:
Lees anders de uitleg op deze site ook even, daar wordt het ook duidelijk uitgelegd: http://staff.science.uva.nl/~dcslob/lesbrieven/Haenen/index.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Impuls is een grootheid die beschreven wordt in massa en bewegingssnelheid.
Neem de situatie bij elastische botsingen:
De m1*v1+m1*v2 (voorbottsing) = m1*v1+m1*v2 na botsing. Snelheid is hierbij uitgedrukt in zowel richting als grootte.

Dit geldt ook bij inelastische botsingen.. uitgaande van het aan elkaar vast blijven zitten van de objecten bij de botsing...met dit verschil dat na de botsing beide objecten dezelfde snelheid (grootte en richting) zullen hebben. In het laatste geval blijft WEL de impuls gelijk, niet de (kinetische) energie.

Dan krijg je : m1*v1+m2*v2= (m1+m2)*v (na botsing)
Ook hier: V als vector (snelheid en richting dus)
Nu zal de kinetische energie voor botsing (m1*v1^2+m2*v2^2 ) groter zijn dan (m1+m2)*v^2 (energie na botsing)

Ook voor ronddraaiende voorwerpen zoals de aarde zijn er zulke berekeningen te maken, maar die zijn wat ingewikkelder te berekenen. Daarom hier de effecten van botsing op impuls en energie.

ps. Dit is (was) stof uit VWO natuurkunde, bovenbouw..zie ook de bron (wikipedia)