Vroeger op school leer je dat er zuurstof was door de planten. Maar hoe komt het zand (SiO2) dan aan zijn zuurstof toen er nog geen planten waren ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Door fotosynthese komt vrije zuurstof in de atmosfeer. Er wordt geen nieuwe zuurstof gemaakt, het wordt alleen middels chemische reacties losgekoppeld van hetgeen waarmee het verbonden is (vaak koolstof).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Silicium kon dus pas oxideren tot SiO2 nadat fotosynthese vrije zuurstof begon te produceren. Allerlei soort vrije elementen begon dus te oxideren. Hoe dat komt heeft te maken met de elektronen in de buitenste schil van silicium. Door te combineren met zuurstof is de nieuwe molecuul stabieler en dus energetisch gunstiger. Een systeem zoekt immers zijn laagste energie stand. Als je meer wilt weten zou ik maar wat gaan lezen over scheikunde en redox-reacties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook op Mars waar (waarschijnlijk) geen leven is : is zuurstof (maar in sporadische waarden) . er is ook water , niet alleen koolstofijs , maar ook H²O en H³O en dat zijn zuurstofverbindingen.
De samenstelling van de atmosfeer van de aarde 2 miljard jaar geleden is een beetje vergelijkbaar met die van Mars : vooral : koolstof en verbindingen.
Maar ook vóór dat water in grote hoeveelheden op Aarde kwam (door waterhoudende meteoren en kometen ) , was er al een beetje water op aarde afkomstig uit de kern (H²O) genoeg voor bijna 20% van de huidige toestand.
De rest is dan vooral door fotosynthese in zuurstof omgezet.

Toegevoegd na 6 minuten:
In andere bewoordingen wordt dit nog ens uit de doeken gedaan ,door een Wiki artikeltje dat ik daarnet vond.:link:

Toegevoegd na 8 minuten:
Lees het hoofdstukje : de zuurstofcrisis

Toegevoegd na 11 minuten:
En hoofdstukje : ontstaan van de oceanen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle atomen zwaarder dan waterstof die je op aarde vindt (en dus ook zuurstof), zijn afkomstig van kernreacties die miljarden jaren geleden in een ster plaats vonden. Toen deze ster stierf/ontplofte is uit de brokstukken de aarde kunnen ontstaan. Er is dus vanaf begin altijd zuurstof geweest op aarde.
Wat planten doen is de zuurstof uit bestaande verbindingen (zoals CO2) halen en er O2 van maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat hier om een verschil in gebruik van het woord zuurstof.

Planten maken de moleculaire vorm van zuurstof: O2. Zuurstof (als in het element O) hebben planten gewoon nodig om moleculaire zuurstof (O2) te maken uit CO2.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle elementen, waaronder zuurstof, zijn gewoon op aarde aanwezig in verbindingen. Zand (silicium oxide), kooldioxide, water zijn van die verbindingen waar zuurstof in zit.

Wat ze feitelijk op school bedoelen met "zuurstof komt door planten" is:
De vrije zuurstof (O2) is er dankzij planten.
De energie om de zuurstof weer vrij te maken uit die verbindingen komt van de zon (via fotosynthese).

Alle andere zuurstof is gebonden aan andere elementen. Eigenlijk: verbrande elementen....want verbranden van een stof betekent dat deze stof reageert met zuurstof.