Kan iemand me duidelijk uitleggen hoeveel invloed de corriolieversnelling heeft?

Deze versnelling heeft te maken met het draaien van de aarde. Kan iemand me eens duidelijk vertellen wat deze versnelling precies inhoudt en wat nu de daadwerkelijke invloed van de versnelling op onze wereld heeft?

Ik zou het fijn vinden als je voorbeelden aanhaalt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je ergens op de evenaar stilstaat, beweeg je in feite met een redelijk grote snelheid - de aarde draait in ongeveer 24 uur om haar as. De omtrek van de aarde is zo'n 40 duizend kilometer - dus als je op de evenaar staat, beweeg je 40 duizend kilometer in 24 uur.

Als je op de noordpool staat, beweeg je niet.

Sta je in Europa, dan leg je minder afstand af (een kleiner rondje dan bij de evenaar) in diezelfde 24 uur.

Dus hoe dichter bij de evenaar, hoe sneller je beweegt.

Die beweging is met de rotatie van de aarde mee, dus in oostelijke richting.

Goed, dat is de basis. Nu naar de gevolgen.

Stel, een luchtstroom (wind) beweegt van zuid-europa naar noord-europa. De wind beweegt aanvankelijk in puur noordelijke richting.

Tot zover alles prachtig. Maar die "puur noordelijke richting" is ten opzichte van het aardoppervlak - en dat beweegt zich naar het oosten, ten gevolge van de draaiing van de aarde.

De lucht beweegt zich dus _in werkelijkheid_ niet alleen naar het noorden, maar ook naar het oosten. In zuid-europa merk je dat niet, omdat je daar zelf even snel naar het oosten beweegt.

Nu beweegt die wind naar het noorden. Ze behoudt daarbij haar initiële oostelijke snelheid. Maar hoe verder de wind naar het noorden komt, hoe langzamer de aarde naar het oosten draait. Nog steeds één rondje per 24 uur, maar het rondje is kleiner, dus in km/u is de oostwaartse snelheid lager.

Maar de wind blijft de hogere oostwaartse snelheid houden die ze in het zuiden had.

Gevolg: wind die naar het noorden gaat, buigt af naar het oosten: haar oostwaartse snelheid is groter dan de oostwaartse snelheid van het aardoppervlak.

Deze _schijnbare_ versnelling noemen we de Coriolisversnelling.

Gevolg is dat lucht rond een lagedrukgebied tegen de wijzers van de klok in gaat draaien: lucht stroomt uit alle richtingen naar het lagedrukgebied toe; lucht die uit het zuiden komt, buigt af richting het oosten; en lucht die uit het noorden komt, buigt om dezelfde reden af naar het westen. Gevolg is de bekende draaiing van het lagedrukgebied tegen de klok in.

Een hogedrukgebied zal om dezelfde reden met de klok meedraaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heb je duidelijk uitgelegd, daar ga ik mijn vingers niet meer aan branden.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch nog een vraagje:
wat betekent dat voor de drukgebieden op het zuidelijk halfrond? gaan die dan ook zo, of juist in omgekeerde richting?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die gaan in omgekeerde richting: een hogedrukgebied linksom, een lagedrukgebied rechtsom. Op het noordelijk halfrond wordt de snelheid van het aardoppervlak lager als je naar het noorden gaat; op het zuidelijk halfrond wordt de snelheid juist lager als je naar het zuiden gaat. Vandaar dat de drukgebieden daar precies andersom draaien. De rest van de redenatie is hetzelfde.

Andere antwoorden (1)

De coriolis kracht of versnelling is een draaikracht... Als water in een bad wegloopt dan krijg je een draaiing... Die draaiing is een gevolg van iets... dat is de corioliskracht...
Die is afhankelijk van waar je bent op deze aarde... Zit je op de noordhalfrond, dan draait je bad rechtsom leeg... En zuid linksom...
Dat is het enige waar je het aan merkt...

Om het precies uit te leggen het volgende... Terwijl het bad leegloopt draait de aarde rond, dus het bad draait onder het water door, dus het water wil die beweging van het bad volgen, omdat het water in het bad zit... Nu snap je het...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik voel me geroepen je te corrigeren. Ten eerste: de afvoer van een bad is als een lagedrukgebied. Als de corioliskracht van invloed zou zijn, zou het bad op het noordelijk halfrond juist linksom moeten leegdraaien. Ten tweede: de corioliskracht werkt alleen door het verschil in snelheid van het aardoppervlak op verschillende breedtegraden. Op de schaal van jouw bad merk je dat niet - tenzij je bad vele tientallen kilometers groot is. De draairichting van een leeglopend bad wordt bepaald door de vorm van het bad, en door eventuele beginwervelingen in het water. In sommige baden draait het water linksom weg, in andere rechtsom. Ik ben zelf erg experimenteel aangelegd - waarneming=werkelijkheid gaat altijd boven de theorie. Ik heb bij een bad eerst een werveling rechtsom veroorzaakt, daarna de stop eruit getrokken - het bad liep rechtsom leeg. Bij een volgende badbeurt linksom - het bad liep linksom leeg. Daarna geprobeerd de draairichting te veranderen - dat lukte ook.