Wat zijn zoal de spectaculaire bevindingen die ze uit het creëren van de mini big bang gaan halen ?

deze week heeft de CERN een mini big bang gecreëerd , ik snap dat dit een hele grote wetenschappelijke mijlpaal is , en dat er allemaal omstandigheden zijn gecrëeerd die nog nooit in een laboratorium hebben voor gekomen .
Maar waar zijn ze nou specifiek naar aan het zoeken ? mineralen , unieke elementen , een tijdsbeeld .....
ik heb de klok horen luiden , maar weet niet waar deze klepel hangt ...... verlicht mij !

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Om verschillende redenen:
men probeert de omstandigheden te recreëren zoals die voorkwamen tijdens de Oerknal(Big Bang).

Men hoop o.a. het zgn. Higgs-boson te ontdekken,een krachtdragend deeltje dat een scalair veld creëert en verantwoordelijk zou zijn voor het geven van massa aan andre deeltjes d.m.v. dit scalaire veld.

Ook hoopt men in de wetenschappelijke wereld een antwoord te vinden hóe ev. "weggelekte" energie bij botsingen tussen protonenbundels verklaard zou kunnen worden,b.v. als gravitatieënergie ,die naar een hogere dimensie (een "brane" ,van membraan) "ontsnapt"

Zo zou men dan ook een beter inzicht krijgen in de werking en eigenschappen van zwaartekracht en kunnen misschien zelfs nieuwe inzichten gevonden worden,welke het héle kleine (de subatomaire wereld der quantumfysica) met het héle grote (de tijdruimte van het heelal en de eigenschappen ervan: Relativiteitstheorie),tot één Theorie over Alles leiden.

Ook zouden zelfs geheel nieuwe,exotische deeltjes kunnen worden ontdekt,welke tot uitgebreidere en wellicht zelfs geheel nieuwe weteschappelijke inzichten --o.a. over het ontstaan van materie,energie,ruimte,tijd en het heelal als gehéél--- kunnen leiden.

En natuurlijk zou men zelfs micro-zwarte gaten kunnen creëren,die ook weer informatie zouden kunnen verschaffen omtrent de structuur van ruimte-tijd,zwaartekracht,behoud van energie/informatie onder uiterst vreemde omstandigheden,zoals die in het begin van het ontstaan van het heelal voorkwamen,enz.

Héél veel redenen dus om dergelijke experimenten te maken en daar---hopelijk--- weer nieuwe wetenschappelijke info uit te halen en dus tot nieuwe,betere inzichten te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je wel voor het nemen van de moeite !

Andere antwoorden (1)

Waar ze naar zoeken is, de reden waarom iets gewicht heeft. Dat is de meest eenvoudige manier om het uit te leggen.

Alle deeltjes die ze tot nu toe bekend zijn, hebben geen gewicht. Er is een vermoede dat er een deeltje bestaat dat verantwoordelijk is voor alle gewicht. Daar zijn ze naar opzoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+