Is synthetische diamant inmiddels een commercieel voldoende interessant alternatief voor natuurlijke diamant?

Wat ik bedoel is dat men tegenwoordig via een aantal verschillende processen diamant kan maken, dat kan zijn voor gereedschap (slijpen , zagen e.d.), voor elektronica (wegens de goede geleiding bijvoorbeeld), maar onder andere ook voor gebruik in juwelen.

Het zijn bepaald geen eenvoudige processen waarmee de diamant op deze wijze gesynthetiseerd wordt, althans voor zover ik het goed begrijp, maar het is dus wel goed mogelijk.

Zijn deze kunstmatige stenen duurder, goedkoper of ongeveer even duur als natuurlijke diamanten? Ik bedoel dan als je het hele proces van beide vergelijkt, tot ze zeg maar in de winkel liggen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is absoluut interessant. Zelfs zo interessant dat diamantmijnen & juweliers nu zoeken naar methodes om aan de consument duidelijk te maken welke diamanten een natuurlijke herkomst hebben en welke niet, door een soort 'herkomst certificaat' op te zetten. Dit alleen is al reden genoeg om overtuigd te zijn dat de verschillen in kwaliteit niet opwegen tegen te verschillen in prijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Natuurlijke edelstenen hebben beduidend andere eigenschappen dan synthetische.
Dat geldt ook voor diamant.
Grote diamenten laten zich niet vormen en de zuiverheid verraad hun herkomst (natuurlijke stenen bevatten juist onzuiverheden ddie in synthetische stenen ontbreken.
Een goed voorbeeld is robijn en saffier.
Deze stenen hebben als natuurlijke dstenen hardheid 9 , synthetische stenen hebben echter een hardheid van 3-4
(professionele inside info)
Diamant, vooral de synthetische zijn wel zeer hard maar hebben toch andere eigenschappen als natuurlijk diamant.
De synthetische diamant werkt als een onwaarschijnlijk goed warmtegeleider en wordt in de solid-state industrie als substraat voor laserkristalklen gebruikt die enorm goed gekoeld moet worden.
Het is ondoenlijk en ombetaalbaar deze sunstraatdiamanten uit natuurlijke stenen te snijden en de onziuverheden zouden de warmtegeleiding verstoren.
Synthetische diamant verraad dus onenblikkelijk zijn afkomst.
Sierdiamanten horen loepzuiver te zijn , dat betekent dat ze bij 10X vergroting geen insluitingen, breuklijnen of kleurverloop laten zien, Synthetische diamanten zijn echter >> 99.999999% zuiver en vallen daardoor door de mand.
Het is dus net als cultive' parels en volkomen natuurlijke parels, alleen dan met een sterker verschil.
Zolang je geen conflictdiamanten draagt, ga voor het natuurlijke, die zijn en blijven waardevol.
Synthetische diamanten zullen met het vorderen van de techniek om ze te maken, goedkoper worden en kun je ze dan vergelijken met zirkonia, het lijkt er op maar het is het (net) niet echt.....